ایران و روسیه نه رقیب بلکه شرکای گازی هستند

© AFP 2023 / Atta Kenareایران و روسیه نه رقیب بلکه شرکای گازی هستند
ایران و روسیه نه رقیب بلکه شرکای گازی هستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش سپوتنیک، 23 نوامبر سال 2015، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سفری به ایران خواهد داشت تا در نشست رهبران کشورها — اعضای همایش کشورهای صادرکننده گاز شرکت کند. سفر ولادیمیر پوتین به ایران مورد توجه خاصی قرار دارد.

زیرا این دومین سفر وی به ایران طی 7 سال گذشته است. همانطور که انتظار می رود در چارچوب « اوپیک گازی» قرار است دیدارها و مذاکرات رئیس جمهور روسیه با آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری ایران و حسن روحانی رئیس جمهور ایران و رهبران کشورهای برگزار خواهن شد که برای شرکت در همایش به ایران سفر خواهند کرد. موضوع سخنرانی رئیس جمهور روسیه در همایش و موضوعات احتمالی بحث های دو جانبه با رهبران موسسات گازی منطقه فعلا فاش نشده است. به عقیده سپوتنیک پیرژن، تعامل مسکو و تهران در رشته گاز از جمله مسائل کلیدی مذاکرات خواهد بود.
امید شکری اسپیرانت رشته مناسبات بین الملل پوهنتون « یالوف» ترکیه در این خصوص چنین اظهار نظر نمود.

 

این کارشناس یاداور شد که ایران و روسیه در شرایط کنونی با وجود پوتنسیال خوب منابع طبیعی و مواد انرژی ، بعید است به رقابت شدید با یکدیگر برخیزند. دورنمای همکاری در رشته نفت و گاز به عنوان مشارکت خوب ارزیابی می شود و نه رقابت شدید.

 

کارشناس محترم همچنین اعلام نمود که احتمالا بازگشت شرکت های نفت و گاز روسیه به ایران برای شرکت در پروژه های مشترک موضوع صحبت ولادیمیر پوتین با همکاران ایرانی خواهد بود. پس از لغو تحریم ها، گاز پروم و لوک اویل از چانس بیشتری برای کار در ایران برخوردار خواهند شد. زیرا در سالهای گذشته این شرکت ها در همکاری با ایران به عنوان شرکای مطمئن شناخته شده اند.

 

شما تبصره امید شکری کله سرف کارشناس — اقتصاددان مستقل راجع به دورنمای ممکن انکشاف همکاری گازی بین روسیه و ایران در روشنی بازدید رئیس جمهور ولادیمیر پوتین از تهران برای شرکت در گردهمایی نوبتی «اوپیک گازی» در تهران شنیدید.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала