یان پیترانیک: «ایا میتوان در جنگ با دعش پیروز شد؟»

© AP Photo / Militant website via APداعش
داعش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مصاحبه خبرگزاری «سپوتنیک» با یان پیترانیک مبصر بین المللی رادیوی چک

مارتین ستروپنیتسکی وزیر دفاع جمهور چک راجع به ضرورت ایجاد ایتلاف بین المللی مشترک با روسیه علیه گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) اعلام داشته و گفته که پراگ برای اعزام 200 نظامی جهت شرکت در عملیات زمینی اماده می باشد. فرانسه ضربات هوایی بر مواضع اسلامگرایان تشدید میکند. ولی ایا اصولاً میتوان بر گروه تروریستی «دولت اسلامی» که اصلاً دولت نیست، پیروز گردید؟ این پرسش را خبرگزاری «سپوتنیک» از یان پیترانیک مبصر بین المللی رادیوی چک، سابقه دار رشته ژورنالیزم مطرح ساخته است:

گروه تروریستی «دولت اسلامی» به مدنیت اعلان جنگ داده است. تنفر شدید نسبت به ان از اعمال تروریستی ان گروه در مورد نابودسازی طیاره ایربس А-321 حامل اتباع روسیه بر فراز جزیره نمای سینا، کشتار و منفجرساختن مردم ملکی در پاریس و تدارک کشتارها در بروکسل ناشی میگردد. چگونه میتوان با این شر جهانی مقابله نمود؟ به نظر من، پاسخ به این سوال باید بر سر میز مذاکرات دول جهانی، بشمول روسیه جستجو گردد. ایتلاف وسیع بین المللی ضروری است، در غیر ان چیزی حاصل نخواهد شد. چرا من به این امر معتقدم؟ به خاطر که روسیه زمانیکه غرب «خوابیده» بود، بطور قاطع قدرتمندی خود را در سوریه نشان داد. من بطور کامل سیاست ان را تائید میکنم، اگر چه مطمئین نیستم که فقط داعشیان هدف این حملات قرار گرفته اند. این پرسش مطرح میشود که چرا روسان به منازعه در سوریه کمر بستند؟ به خاطر که، در ماهیت امر، از خود در مناطق دوردست دفاع میکنند. زیرا، روشن است که تروریستان که در بین انها نه تنها اتباع کشورهای اروپایی، بلکه اتباع روسیه وجود دارند، میتوانند به خانه برگردند و کشتار «کفار» را ادامه خواهند داد. من طرفدار عملیات زمینی هستم، باوجود انکه به مشکل تصور میکنم که چگونه میتوان سوریایان، روسان، امریکایان، فرانسویان و چکیان را در ایتلاف باهم متحد ساخت. برعلاوه این، قوماندانی متحد نظامی ضروری است. اتحادیه اروپایی هیچگونه ستراتیژی معین در این باره ندارد. بصورت کل قابل فهم نیست که چگونه میتوان اتحاد دول را بدون موسسه تحقق بخشید که مسوولیت امنیت سرحدات را بر دوش داشته باشد. اروپا به این خاطر بهای سختی خواهد پرداخت.

برای انجام عملیات زمینی باید اجازه شورای امنیت سازمان ملل متحد کسب گردد یا سند خاص حقوقی طرح شود که به عقیده یان پیترانیک بسیار سوال برانگیز خواهد بود. ولی ایا اصولاً میتوان بر چنین دشمن، مانند داعش غالب گردید، یا خیر، این گروه به اسانی به کشور دیگر نقل مکان مینماید و در انجا به ترور ادامه میدهد. و ایا ما با تشکل مذهب جوان که خود را بر جهان تحمیل میکند، طوریکه این کار را صلیبیان به زور اتش و شمشیر جهت پخش عیسویت میکردند، سروکار نداریم؟ یان پیترانیک میگوید: «این موضوع برای جروبحث ها در کلوپ والدای، در ویانا و در پاریس می باشد». تیوری را برای زمان بعدی می گزاریم. حالا باید عملگرای قاطع باشیم، تا از منطقه بحیره کسپین یا مدیترانه راکت های بالدار بسوی رقه که به پایتخت جهدیون مبدل گشته، پرواز نمایند.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала