استخبارات امریکا جمع اوری کتلوی معلومات راجع به مکالمات تیلفونی امریکایان را خاتمه بخشیده است

© Photo / National Security Agencyاداره امنیت ملی امریکا
اداره امنیت ملی امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ختم جمع اوری کتلوی معلومات تیلفونی در امریکا

اداره امنیت ملی امریکا از تاریخ 29 نوامبر برنامه جمع اوری کتلوی معلومات راجع به مکالمات تیلفونی امریکایان را قطع کرده است. در این باره دفتر اداره استخبارات امریکا خبر داده است.

در اعلامیه که در سایت رئیس اداره امنیت ملی منتشر گردیده، گفته شده: سر از تاریخ 29 نوامبر، به حکومت در چوکات ماده 215 (سند وطنپرستانه) جمع اوری کتلوی معلومات راجع به مکالمات تیلفونی اشخاصی که اتباع امریکا و همچنان انهایی که اتباع امریکا نمی باشند، ممنوع میگردد".

مطابق سند، این اداره در لحظه کنونی درخواست پیشبرد پروگرام به محکمه اختصاصی در باره پروگرام نظارت الکترونی خارجی به واشنگنتن ارسال داشته است.

در اعلامیه گفته شده: " با وجود این، اداره امنیت ملی دسترسی محدود بر معلومات مکالمات تیلفونی که قبلاً در چارچوب ماده 215 کسب نموده بود، تا تاریخ 29 فبروری سال 2016 فقط برای متخصصین تخنیکی و بصورت استثنایی به منظور متقاعدشدن بر ان که  ایا میکانیزم نو نقطه یی که در چارچوب سند راجع به ازادی امریکا اجازه داده شده، طوری کار میکند که پلان شده بود، یا خیر، درخواست نموده است".

صرفنظر از پروگرام نظارت کتلوی به معنی عدم امکان ادارات استخباراتی در باره پیشبرد نظارت بر اتباع نمی باشد. در اعلامیه خاطرنشان میگردد که در لحظه کنونی اداره امنیت ملی مجبور خواهد بود در صورت ضرورت حکم نظارت بر مکالمات تیلفونی اتباع، ادرس ها و وسایل شخصی مشخص دریافت کند. اداره همچنان مکلف است همه ساله راجع به ان گزارش دهد که چقدر حکم برای نیازمندی های ادره دریافت شده بود.

برنامه نظارت کتلوی اداره امنیت ملی امریکا در تاریخ 1 جون سال 2015 بعد از ختم موعد سند به اصطلاح وطنپرستانه که در سال 2001 بعد از اعمال تروریستی تصویب شده بود،  خاتمه یافت. در روز بعد کانگرس سند راجع به ازادی امریکا تصویب نمود که به قانون گذاران امکان تمدید پروگرام برای مدت 180 روز فراهم ساخت.

راجع به پروگرام نظارت کتلوی در سال 2013 بعد از اعترافات صادقانه ادوارد سنودن معلوم گردید. بعداً معلوم شد که در چارچوب این پروگرام اداره امنیت ملی راجع به همه مکالمات تیلفونی در امریکا معلومات حاصل میکرد و بر مکالمات تیلفونی در سراسر جهان نظارت مینمود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала