روسیه مجتمع های راکتی «اس – 400 – تری اومف» برای چین اماده می سازد

© Sputnik / Mikhail Mokrushin /  مراجعه به بانک تصاویر سیستم دافع هوای اس - ۴۰۰
سیستم دافع هوای اس - ۴۰۰ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معامله فروش مجتمع های راکتی اس – 400 روسیه به چین

 روسیه و چین معامله موفقانه خرید و فروش سیستم های متجمع راکتی مدافعه هوایی اس — 400 «تری اومف» اماده می سازند. ولادیمیر کوژین دستیار رییس جمهور روسیه در امور همکاری های نظامی — تخنیکی روز 25 نوامبر اعلام کرد که مذاکرات برای اجرای این قرارداد به خوبی پیش می رود. اما هنوز زمان امضای قرارداد مشخص نشده است.

رییس جمهور ولادیمیر پوتین در بهار سال گذشته موافقت خود را با فروش سیستم های متجمع راکتی مدافعه هوایی اس — 400 به چین اعلام کرد. در ماه جولای نیز سرگی ایوانوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه گفت که اولین سفارش دهنده خارجی این سیستم چین است. در آن زمان تعدادی از کارشناسان غربی این اقدام مسکو را پاسخ جیوپولتیک به امریکا و اتحادیه اروپا نامیدند.

در عین حال، کسانی که این معامله را سیگنال جدیدی در راستای تقویت اعتماد بین روسیه و چین در عرصه نظامی می بینند، به حقیقت نزدیک ترند. این معامله حلقه اصلی مشارکت ستراتیژیک دو کشور در سلسله روابط دوجانبه است.

چین از سال 2011 سیستم های متجمع راکتی مدافعه هوایی اس — 400 توجه نشان داده بود. یک سال قبل نیز کمپنی «روس آبارون اکسپورت» قرارداد فروش 15 دیویژن سیستم های متجمع راکتی مدافعه هوایی اس — 300 به چین را به طور کامل اجرا کرد. فعلا مشخص نیست چند دیویژن سیستم های متجمع راکتی مدافعه هوایی اس — 400 به چین فروخته خواهد شد، اگرچه صحبت برسر دو تا شش دیویژن مطرح است. هر دیویژن سیستم های متجمع راکتی مدافعه هوایی اس — 400 شامل هشت دستگاه پرتاب راکت و مجتمع راداری می باشد. راکت ها قادرند در هر شلیک ده ها هدف را در فاصله 400 کیلومتر منهدم کنند.

سال 2012 میلادی وقتی برای اولین بار احتمال انعقاد قرارداد با چین مطرح شد، صحبت از فروش یک دیویژن سیستم های متجمع راکتی مدافعه هوایی اس — 400 در میان بود. از همینرو احتمال می رود که مسکو بر افزایش حجم خرید تاکید خواهد کرد. کارشناسان معتقدند که افزایش حجم خرید، احتمال کاپی کردن سیستم روسی را پایین می آورد. کنستانتین سیوکوف کارشناس نظامی روس می گوید:

«در هر صورت چین مجتمع محرم صادراتی این نوع را خریداری می کند، و مشخصات ان از نوع مجتمع های روسی در هر صورت پایین تر خواهند بود. برخی از تجهیزاتی که روی سیستم های روسی تعبیه شده، در انواع صادراتی وجود ندارند. مجتمع های صادراتی به چین به راکت های برد متوسط و کوتاه مجهز خواهند بود و نمی توانند اهداف را در سطح افق و برد بلند منهدم کنند. در هر صورت اگر سیستم های متجمع راکتی مدافعه هوایی اس — 400 به نیروهای مسلح چین وارد شود، امریکا دیگر حرفی برای گفتن نخواهد داشت، زیرا در صورت پرتاب راکت به سوی چین، بهای گزافی را خواهد پرداخت. در این صورت، وجود سیستم های متجمع راکتی مدافعه هوایی نوع اس — 400 در چین احتمال تصمیم گیری های پر خطر امریکا و انجام عملیات هوایی علیه چین را به شدت پایین می آورد».

ولادیمیر ایوسییف سیاست دان روس معتقد است که سیستم های متجمع راکتی مدافعه هوایی اس — 400 در نقاط مختلف چین مستقر می شوند و تمام منطقه را تحت پوشش قرار می دهند. وی در ادامه توضیح داد:

« متجمع راکتی مدافعه هوایی اس — 400 تمام قلمرو کشور را از زمین و هوا تحت پوشش قرار می دهد. توانایی ردیابی راکت های بالستیک دارای سرگلوله در این مجتمع نسبتا پایین است، اما برای ردیابی اهداف هوایی از امکانات بلندی برخوردار می باشد. بنابر این چین می تواند با اطمینان بیشتری درباره پوشش مناطق صنعتی مهم خود در بخش شرقی خاک خود صحبت کند. در حال حاضر ظرفیت هوایی چین در بخش راکتی — هسته ای محدود است. از همینرو، وجود متجمع راکتی مدافعه هوایی اس — 400 برتری امریکا را در بخش هوایی جبران می کند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала