طرق انتقال نفت جهادیون به کشورهای جهان از طریق ترکیه می گذرند. بخش I

© Fotolia / marrakeshhاستخراج نفت
استخراج نفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فروش غیرقانونی نفت جهادیون به کمک ترکیه

موضوع نقش فعال که ترکیه در پروسه حمل و نقل نفت، استخراج شونده توسط داعش، به بازارهای جهانی، بازی میکند، از مدتها بدینسو مضمون جروبحث های داغ می باشد. میخمیت علی ادیب اوغلو نماینده اسبق حزب ملی — دموکراتیک ترکیه از ولایت ختای که در سرحد با سوریه قرار دارد، در مصاحبه با خبرگزاری «سپوتنیک» در این باره معلومات داد که تا مارچ سال 2014 فروش این نفت به دو طریق تحقق می یافت. ادیب اوغلو خاطرنشان ساخت که تجارت نفت را نه تنها افراد مسلح داعش، بلکه جبهه النصره که شاخه «القاعده» محسوب میشود و اپوزیسیون مسلح سوریه نیز پیش می برند. ادیب اوغلو افزود: " یگانه راه که از طریق ان انتقال نفت گروه های مختلف تروریستی به بازارهای جهانی صورت میگیرد، از طریق ترکیه عبور میکند".

به گفته ادیب اوغلو، نفت به ترکیه، عمده تاً از طریق شبکه لوله های زیرزمینی که به وسیله سامان الات خاص از طریق محلات مسکونی، واقع در سرحد ترکیه — سوریه، تمدید میشوند، انتقال می یابد. نماینده اسبق اظهار داشت که قبلاً تجارت نفت در بین باشندگان منطقه صورت میگرفت، ولی بعد از ان که حجم نفت به مقیاس عظیم رسید، این امر بر وضع فروشات کمپنی های نفتی تائثیرات منفی بجا گذاشت که انقره به همین ارتباط بعد از انتخابات پارلمانی  مارچ سال 2014 در مورد وضع محدودیت بر جریان نفت فیصله نمود.

ادیب اوغلو معلومات داد که متشبیثین بزرگ که به مسعود بارزانی رهبر کردستان شمالی عراق نزدیکتر اند، با متشبیثین ترکی در عرصه فروش، خرید و انتقال نفت همکاری میکنند.

ادیب اوغلو گفت:" ترکیه واردات نفت را از این منطقه تحقق می بخشد. متشبیثین در شمال عراق نفت داعش خریداری میکنند و بعداً ان را در ترکیه می فروشند. من در سال گذشته این مساله را در پارلمان بالا نمودم، اما در پاسخ عکس العمل صورت گرفت که میتوان ان را چنین توصیف نمود: «این کار به ما ارتباط ندارد».

حیسام مانا که در مرحله اولی بحران سوریه یکی از رهبران اپوزیسیون سوریه بود، ولی به زودی در مورد جداشدن از رهبران اپوزیسیون نسبت میتودهای پیشبرد مبارزه ان فیصله نمود، نیز بارها اعلام داشته بود که ترکیه در طول مدت زمان طولانی بر عبور افراد داعش از سرحد خود چشم پوشی میکرد و برای جهادیون امکانات پیشبرد تجارت نفت از طریق خاک خود فراهم می ساخت.

مانا همچنان خبر داد که نفت داعش در ترکیه به میانجیگری چهار متشبیث، نزدیک به رهبری خودمختاری کردان عراق شمالی، فروخته میشود. گزارش مربوطه که انها تهیه نموده، جهت بررسی در شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه شده است.

طبق معلومات  ادیب اوغلو، مانا نیز به شورای امنیت سازمان ملل متحد فهرست اسامی کمپنی ها و نام های متشبیثین که کاروبار تجارت نفت را پیش می برند، ارایه کرده است. بعد از مدت زمانی متشبیثین عراقی که مانا در باره انها صحبت نموده، به اساس فیصله مقامات مرکزی عراق بازداشت شدند. ترکیه در باره این مساله هیچ اقدام اتخاذ نه کرده است.

قبلاً در جریان نشر معلومات در این باره که متشبیثین ترکی که نفت قاچاقی اسلامگرایان از عراق شمالی خریداری میکنند، با کمپنی های اسرائیلی همکاری میکنند، در نتیجه اکثراً نفت که در بنادر عدن، جیهان و اسکندرون ترکیه بارگیری میشود، به اسرائیل منتقل میگردد. ادیب اوغلو همچنان به معلومات موجود راجع به اینکه نفت از ترکیه به اسرائیل انتقال میگردد و از انجا به سراسر جهان ارسال میشود، توجه مبذول داشت.

ادامه دارد…

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала