بشار اسد: ایردوغان میخواست هر چیز انجام دهد، تا از دستیابی بر هرگونه موفقیت در سوریه جلوگیری کند

© AFP 2023 / Atta Kenareبشار اسد
بشار اسد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مصاحبه تلویزیون چک با رئیس جمهور بشار اسد

تلویزیون چک برنامه کامل مصاحبه با رئیس جمهور سوریه بشار اسد را پخش کرد. رئیس دولت راجع به جریان مبارزه با تروریستان در خاک سوریه معلومات داد. به گفته موصوف، با آغاز عملیات نیروی هوایی — فضایی روسیه اوضاع به طور کامل تغییر کرده و افراد مسلح شروع به عقب نشینی کرده اند.
اسد گفت: " بدون شک ، حضور روسان و ایجاد جبهه مبارزه با تررویستان توسط آنها عامل مهم در تغییر اوضاع در سوریه محسوب می شود".
رهبرسوریه همچنین بر حادثه طیاره روسی را که توسط نیروی هوایی ترکیه از بین برده شد، تبصره نمود. به عقیده اسد ، این امر منافع واقعی رئیس جمهور رجب طیب اردوغان را نشان داد و میتواند به ابتدا و انتهای کار او در مقام سیاسی مبدل گردد.

اسد اظهار داشت: " در عین حال فکر می کنم که حادثه ی مذکور نیات حقیقی اردوغان را نشان داد. لجام گسیختگی اردوغان به معنی پایان مقام سیاسی اوست. او می خواست هر کاری بکند، تا مانع هر گونه موفقیت در سوریه شود. اما من فکر نمی کنم که سانحه طیاره سوخو — 24 ، ارایش نیروها را تغییر خواهد داد. جنگ با تروریزم ادامه خواهد یافت. حمایت روسیه قوی تر خواهد شد و من فکر نمی کنم که در اینجا راه برگشتی وجود داشته باشد. "
رئیس جمهور سوریه تاکید کرد ، برای انکه بر تروریزم پیروز شد، باید کانال های حمایت مالی جنایتکاران بسته شوند. طوریکه بشار اسد خاطر نشان نمود ، ارسال پول و اجیران نو برای داعش و دیگر گروه ها بصورت کل از طریق خاک ترکیه صورت میگیرد.

رئیس جمهور سوریه گفت: " اگر شما می خواهید واقعاً با تروریزم مبارزه کنید و بر آنها پیروز شوید، باید جلو ارسال اسلحه ، پول و ستخدام کنندگان اجیران آنها را بگیرید که در واقع از طریق ترکیه و با حمایت عربستان سعودی و قطر صورت می گیرد. این گام اولی است که ضمن اغاز مبارزه با تروریزم باید برداشته شود. در غیر این صورت، شما با آنها می جنگید، اما آنها به شکل نامحدودی اسلحه از کشورهای مختلف و قبل از همه از منطقه ما و با حمایت و یا در برابر چشمان بسته غرب و یا به طور دقیق تر، برخی از غربیان دریافت می کنند".
علاوه بر این، رئیس دولت سوریه اهداف اصلی را که کشور باید اجرا کند برشمرد. اسد خاطر نشان ساخت که قبل از همه پیروزی بر تروریزم و حفظ دولت مدنی است. ضمنا سوریه به اصلاحات سیاسی نیاز دارد، البته تنها آن اصلاحات که به نفع خود سوریایان و مطابق با آرمان های آنهاست. در ارتباط با این امر بشار اسد یک بار دیگر تاکید کرد که آماده است از مقام ریاست کشور استعفا دهد، در صورتی که چنین تصمیمی را خود ملت سوریه بگیرند.
رئیس جمهور افزود که ضمنا ، اپوزیسیون باید درون کشور تشکیل شود نه در دول دیگر.
اسد گفت: " وقتی ما در باره شورشیانی صحبت میکنیم که اسلحه دارند ، برای آنکه بر ملت سوریه و اردوی آن حمله کنند، دارایی های اجتماعی و خصوصی را از بین می برند، اینها در واقع تروریست هستند ".
رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: " عرصه دیگر طبیعی اپوزیسیون میهن پرست بودن است ، چیزی که مخالفین تشکیل شده در فرانسه، قطر، عربستان سعودی، امریکا و انگلستان ندارند. اپوزیسیون واقعی سوری باید در خود سوریه تشکیل شود و آنها وجود دارند. مساله دیگر این است که اپوزیسیون تا چه اندازه گسترده و بزرگ است".
بشار اسد در خاتمه گفت که صلح تنها زمانی به سوریه امده میتواند، وقتیکه امریکا و متحدینش از حمایت تروریستان در داخل کشور دست بردارند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала