چرا ایردوغان نباید ارایه ثبوت های خریداری نفت داعش توسط ترکیه درخواست می کرد. بخش سوم

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federationنفت داعش
نفت داعش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دخالت خانواده ایردوغان در تجارت نفت با داعش به همه ثابت شده

رجب طیب ایردوغان رئیس جمهور ترکیه در صورت امادگی خود را جهت استعفا اعلام داشت، اگر واقعیت خرید نفت توسط انقره از گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) ثابت گردد.

این اولین اظهارات مناقشوی رهبر ترکیه نیست که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین عمل او را ضربه بر پشت از «همدستان تروریستان» خواند است. یک سلسله حقایق وجود دارند که نشان دهنده انند که عدم دخالت ترکیه در صادرات نفت از ساحات تحت کنترول تروریستان انقدر بلاتردید نیست، طوریکه انقره راجع به ان اعلام میدارد. خبرگزاری «سپوتنیک» ارایه ثبوت ها را ادامه میدهد.

روابط با افراد مسلح

در شبکه ویدیوی منتشر شده که در ان یکی از سرکردگان «گرگان خاکستری» — ترک به نام الپسلان چیلیک، پسر شاروال اسبق یکی از شهرهای ترکیه — راجع به دست داشتن در قتل پیلوت طیاره سو — 24 روسیه اعلام میدارد. این گروه شبه نظامی 150 تن از فعالین سیاسی را به قتل رسانده و بر جان پاپ روم یوان پاول دوم سوءقصد انجام داده است. افراد مسلح که بر خشونت اتکا میکنند، با مقامات عالیرتبه ساختارهای حاکم در ترکیه ارتباط دارند. به گفته ایخان بیلگین سکرتر حزب دموکراسی مردمی، «گرگان خاکستری» به مثابه «نیروی خشن» حزب جنبش ناسیونالیستی فعالیت مینماید که به نوبه خود از رژیم ایردوغان پشتیبانی میکند.

به گفته جنرال علی مایهوب نماینده رسمی نیروهای مسلح سوریه، «رهبری ترکیه از جنایتکاران بین المللی در بدل حمایت نظامی نفت، آثار فرهنگی که جنایتکاران در موزیم های سوریه و عراق غارت کرده اند و اموال دیگر قاچاقی به بهای ناچیز دریافت میکند».

او خاطرنشان ساخت که وسایط ترانسپورتی از جانب ترکیه به اراضی تحت اشغال تروریستان بدون هرگونه ممانعت و تلاشی عبور میکنند.

سیاستمداران جهانی

نیکولیا دیوئیک نماینده پارلمان فرانسه از حزب «اتحاد به خاطر جنبش مردمی» نیز معتقد است که انقره بازی دوگانه پیش می برد و یکجا با اسلامگرایان مصروف کاروبار قاچاق مواد نفتی می باشد. او اظهار داشت که رهبر ترکیه از این ناراضی است که نیروهای مسلح روسیه مانع این بازی میگردند. نماینده پارلمان فرانسه اعلام داشت: «زیرا، طوری که معلوم است، رئیس جمهور ایردوغان یکجا با داعش مصروف قاچاق نفت می باشد».

ایمیل لاهود رئیس جمهور اسبق لبنان در مصاحبه اختصاصی با تلویزیونRT بر حادثه سقوط طیاره سو — 24 روسیه در نتیجه حمله طیارات ترکی تبصره نمود. به گفته او، عملکرد انقره در حادثه طیاره سو — 24 پلان شده بود و به روابط رئیس جمهور رجب طیب ایردوغان با گروه های افراطی در منطقه مربوط میگردد. لاهود اعلام داشت، رجب طیب ایردوغان رئیس جمهور ترکیه از بنیادگرایان و افراطیون در جریان پنج سال حمایت میکند و زمانیکه گروه داعش بوجود امد، او از این گروه نیز حمایت نمود و به ان اجازه فروش نفت در ترکیه با انتقال از طریق منطقه کوهستانی سرحدی داد. او خاطرنشان ساخت که این معلومات به همه جهان معلوم است.

به گفته رئیس جمهور اسبق لبنان، این واقعیت نیز از هیچکس پوشیده نیست که ایردوغان بر ایجاد ناحیه حایل بین ترکیه و سوریه پافشاری میکند و او میخواهد از ان به مثابه تخته خیز استفاده کند و از انجا افراطیون بتوانند بر حکومت قانونی سوریه حملات انجام دهند.

ایمیل لاهود خاطرنشان ساخت که حادثه که با طیاره روسیه رخ داد، از قبل پلان شده بود.

او گفت: " طیارات بمبارد روسیه بر وسایط ترانسپورتی حامل نفت که در مسیر کوهستانی در سرحد ترکیه و سوریه در حرکت بودند، ضربات وارد اوردند و این عمل پلان های ایردوغان را برهم زد. انگاه او فکر کرد که چه میتواند اتخاذ کند و این عمل دیوانه وار انجام داد".

موفق الربایی مشاور اسبق در امور امنیت ملی عراق، به استناد بر معلومات استخبارات، خبر داد که افراد مسلح گروه تروریستی «دولت اسلامی» طی هشت ماه در بازار سیاه ترکیه نفت و گاز از عراق را به مبلغ 800 میلیون دالر فروخته است.

رمضان قادروف رهبر چیچنیا، به نوبه خود، خاطرنشان ساخت که ترکیه همیشه به اسلامگرایان افراطی کمک میکرد و به ذات خود پایگاه استخدام اجیران و اعزام افراد مسلح به سوریه می باشد.

قادروف در صفحه خود در Instagram نوشته: " رسانه های ترکی می نویسند که ترکیه همیشه به مردم چیچنیا کمک میکرد. درست است که شما به وهابیون، تروریستان کمک میکردید و برای انها پول جمع اوری میکردید. انها را معالجه میکردید، اودوگوف ها، عمروف ها و بسایف ها را برای استراحت می پذیرفتید. انها و همدستان انها اعمال تروریستی انجام میدادند و مردم چیچنیا را از بین می بردند. اینست کمک شما؟".

به گفته او، از طریق ترکیه جنایتکاران از سراسر جهان عبور میکنند. رهبر چیچنیا اعلام داشت: "ترکیه با داعش مبارزه نمی کند! انکشور با انها تجارت میکند، از ان نفت خریداری می کند و دشمنان اسلام را تمویل میکند که مسلمانان را به قتل می رسانند".

هاویر کاوسو نماینده پارلمان اروپایی اعلام داشت که، به عقیده او، زمان ان فرا رسیده که گوش های ترکیه به خاطر همدستی جنایتکارانه نسبت به گروه های تروریستی بریده شود.

فرانسوا فییون صدراعظم اسبق فرانسه نیز راجع به ثبوت های دست داشته خود راجع به این اعلام داشته که تقریباً تمام نفت که داعش صادر میکند، مستقیما به کارخانه جات تصفیه نفت ترکیه منتقل میشود. او گفت: " تجارت مستقیماً با کمپنی های ترکی صورت می گیرد. معامله اشکار جنایتکارانه بین ترکیه د داعش وجود دارد".

دمیتری میدویدیف صدراعظم روسیه به نوبه خود از موضعگیری ترکیه که «با در نظرداشت معلومات موجود راجع به منافع مالی مستقیم برخی مقامات رسمی ترکیه که به صادرات محصولات نفتی که در موسسات متعلق با داعش تولید می شوند، مربوط می گردد»، تعجب نه کرد.

برعلاوه این، قصر سفید نیز مسدودساختن سرحد ترکیه را بروی افراد مسلح مطالبه کرد. روزنامه امریکایی The Wall Street Journal سخنان منبع خود در اداره رئیس جمهور امریکا چنین نقل نموده است: " بازی تغییر کرد. بس است، یعنی بس است. سرحد را باید مهر ولاک کرد. این تهدید بین المللی است که از سوریه ناشی میگردد و از طریق ترکیه عبور مینماید".

ادامه دارد…

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала