کلاشنیکوف های بالقان در دست تروریستان پاریس

© Wikipediaماشیندار کلاشنیکوف
ماشیندار کلاشنیکوف - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قاچاق سلاح از بالقان

 

میلویکا برازکوویچ رئیس کارخانه «زاستاوه اوروژییه» تائید کرده که قسمت از سلاح های که اسلامگرایان در جریان اعمال تروریستی ماه نوامبر در پاریس استفاده کرده، در همین موسسه قبل از فروپاشی یوگوسلاویا تولید شده است.

برازکوویچ قبلاً اعلام داشته بود که دو روز بعد از اعمال تروریستی در پاریس وزارت داخله صربستان به مقامات فرانسوی شماره های مسلسل سلاح های که در پایتخت فرانسه بعد از حملات یافت شده بودند، ارسال داشت و این هفت یا هشت کلاشنیکوف، یعنی نوع یوگوسلاویایی ماشیندار АК-47 شوروی بود. برازکوویچ خاطرنشان ساخت که بعد از فروپاشی یوگوسلاویا همه جوانب درگیر در منازعات میتوانستند سلاح های را به فروش رسانند  و افزود که هیچکدام از سلاح های تولید شده در فابریکه او بدون اجازه دولت فروخته شده نمی تواند.

اندری ساویچ امر اسبق آژانس اطلاعات محرم صربستان را این امر متعجب نمی سازد که در اعمال تروریستی اخیر در پاریس و همچنان حمله بر دفتر روزنامه «شارلی ایبدو» در ماه جنوری سال روان، از سلاح بالقان استفاده شده بود.

کارخانه «زاستاوا اوروژییه» در شهر کراگوواتس، معتبرترین کارخانه در بالقان، تولیدکننده عمده سلاح خودکار برای اردوی مردمی یوگوسلاویا بود و حالا تامین کننده عمده سلاح برای اردوی صربستان می باشد.

میلویکا برازکوویچ  در مصاحبه با خبرگزاری «سپوتنیک صربستان» گفت، در دیپوهای نظامی سلووینا، کروویشیا و بوسنیا سلاح به اندازه کافی وجود داشت. اگر منازعات خونین سال های 90 را در خاک یوگوسلاویای سابق به خاطر اورد، پس میتواند پیشبینی کرد که سلاح به دست اشخاصی افتاده که به گروه های جنایتکار سازمان یافته یا تروریستان ارتباط داشتند.

او یاداوری کرد که در مراحل قبلی فروپاشی کشور دیپوهای سلاح ممکن توسط نمایندگان ارگان های دفاع منطقوی جمهوری یوگوسلاویای سابق تصرف شده باشند. نواحی قاچاق فعال سلاح در بالقان بوسنیا و هیرزه گووینا، راشکا (ناحیه در صربستان) و کوسووا شمرده میشوند.

برعلاوه این، افراد مسلح اردوی ازادیبخش کوسووا از نوع چینایی کلاشنیکوف فعالانه استفاده میکردند.

روزنامه «International Business Times» در وقت خود نوشته بود که قاچاق سلاح به کوسووا — امر معمولی است. روزنامه در عین حال سخنان یک قاچاقچی کوسووا که در سال 2007 گفته بود که کلاشنیکوف که در چین تولید میشود، در شهر میتوان فقط در بدل 250 یورو و در البانیه فقط در بدل 50 یورو خرید، نقل قول نموده بود.

رسانه ها همچنان خبر داده که در اپریل سال 2013 در اطراف پاریس 5 تبعه بوسنیا و هیرزه گووینا و یک تبعه فرانسوی به ظن راوبط با قاچاقچیان بین المللی سلاح بازداشت شده بودند. برعلاوه این، در سال های 2013 و 2014 نمایندگان آژانس دولتی بوسنیا در باره تحقیق و دفاع در همکاری با ادارات امنیتی فرانسه یک سلسله تلاشی ها به ارتباط قاچاق سلاح از بوسنیا و هیرزه گووینا به فرانسه انجام داده بودند.

در کوسسوا کیش سلاح بسیار انکشاف یافته است و در انجا میتوان هر مودل سلاح مشاهده کرد. ولی معلومات دقیق راجع به تعداد ان وجود ندارد. ناحیه راشکا که مورد دلچسپی جنبش وهابیون قرار دارد، با جمیعت اکثریت بوسنیایی و روابط با بوسنیا و هیرزه گووینا، نیز ناحیه خطر شمرده میشود. ساویچ افزود، ولی در اینجا نیز معلومات راجع به اینکه، چقدر ذخایر سلاح در اختیار مردم قرار دارند، موجود نیست.

کارشناس میگوید، در خاک بوسنیا و هیرزه گووینا، خاصتاً در فدراسیون بوسنیا و هیرزه گووینا که در ان عمده تاً بوسنیایان و کروویشیایان زندگی میکنند، جهادیون وجود دارند که در سال های 90 در برخوردهای مسلحانه در این منطقه شرکت داشتند. انها از برکت خدمات شان و ازدواج های مختلط در اینجا مسکن گزین شدند.

میلان پاشانسکی از سازمان مجمع مطالعات تروریزم بین المللی بیلگرد نیز به عین نظر می باشد: در بوسنیا مراکز تربیه وهابیون وجود دارند و انها دقیقاً مقدار زیادی سلاح در اختیار دارند. این پیشبینی منطقی است که از کدام مرکز وهابیون سلاح به مناطق دیگر ارسال میشود، ان را به هم کیشان خود بخشش میکنند و یا می فروشند و در بدل پول دریافت میکنند و یا حمایت لوژیستیکی برای انجام اعمال تروریستی کسب مینمایند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала