روسیه در مبارزه با تروریزم نقش عمده بازی میکند

© Sputnik / Valeriy Melnikovطیاره شکاری سو - 34
طیاره  شکاری سو - 34 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نقش روسیه در مبارزه با تروریزم

بان گی مون سرمنشی سازمان ملل متحد اعلام داشت که بر حمایت قوی روسیه در مساله مبارزه با تروریزم حساب میکند. به گفته او، ما باید متحد شویم و همبستگی جهانی نشان دهیم و به این دشمن مشترک در چهره داعش («دولت اسلامی») و گروه های دیگر تروریستی پاسخ لازم دهیم. من امیدوارم که روسیه نقش عمده بازی خواهد کرد.

جهان از طریق درد اعمال تروریستی در پاریس تدریجاً به این مفکوره دست می یابد که با تروریستان باید باهم یکجا و بصورت دایمی مبارزه کرد. در عین حال، باید درک کرد که بحران سوریه حل سیاسی مطالبه میکند و با تروریستان باید از تاکتیک دقیقاً انتخابی کار گرفت و جهت یافتن شیوه گفتگو و توافق با انها نباید تلاش نمود.

امکانات هرگونه ادارات استخباراتی در باره جلوگیری از اعمال تروریستی مشابه پاریس نهایت محدود است. ادارات استخباراتی از سازماندهی چنین اعمال تروریستی فقط در صورت کنترول همگانی بر جامعه، بشمول موجودیت مخبران در هر گروپ مهاجرین و همچنان کنترول سخت بر تجارت سلاح خودکار در کشور، جلوگیری نموده میتوانند. یوسیف لیندیر رئیس اتحادیه بین المللی ضدتروریستی میگوید، ولی تا این کار هنوز فاصله زیادی وجود دارد:

عمده تر از همه اینست که در فرانسه، مانند تمام اتحادیه اروپایی نظریه ستراتیژیک وجود ندارد. و تعداد پولیس مسلح در خیابان ها اصولاً هیچ چیزی را تغییر نمی دهد. مبارزه مسلحانه با فعالیت های تروریستی — فقط بخش فوقانی کنده یخ زیر اب می باشد. همه اقدامات دیگر، بشمول اقتصادی، سیاسی، اهرام های مذاکراتی، مسایل بی اعتبارساختن، جلوگیری، پیشگیری از اعمال تروریستی و طبعاً، تغییرات در تمام ساحه قانونی کشور، با شیوه های اوپراتیفی و مخفی پیشبرده میشوند.

الکسی چیسناکوف مدیر مرکز اوضاع و احوال سیاسی یاداوری میکند که مردم که در عقب اعمال تروریستی قرار داشتند با حل وظایف پیچیده تخنیکی سروکار ندارند. عملاً به منظور سازماندهی اعمال تروریستی چند انتحاری را جلب میکنند که با ماشیندارها مجهزند و وسایل در شرایط خانگی کمربندهای شهادت اماده می سازند و دست به کشتار می زنند و خود نیز کشته میشوند. زیرا وظیفه انها بسیار ساده بود:

بصورت کل تروریستان در چنین وضع قاعده تاً نه تنها برای ان عمل میکنند، تا مردم را بترسانند، نه تنها برای انکه، تا به سطح معیشتی ترس و وحشت ایجاد کنند، بلکه برای ان دست به این کار می زنند، تا نفوذ خود را در اجندای سیاسی به نمایش بگذارند. من تصور میکنم که این روشن است.

الکسی چیسناکوف در ادامه گفت، اگر بر نفوذ بر اجندای سیاست دست یافتند، پس بیدار ساختن اروپا  به بستن ساده سرحدات و شعارهای پرسرو صدا راجع به ایتلاف ضدتروریستی تا به حال ممکن نشده است. در نتیجه تمام جهان در انتظار اقدامات قاطع علیه گروه تروریستی داعش به سر می برد:

در طول چند ماه جروبحث های راجع به تقویت امنیت در سرحدات اتحادیه اروپایی جریان دارد و حوادث اخیر با جریان سیل اساس مهاجرین مربوط می باشند که باعث بحث شدید بر مسایل مربوط به تشدید موافقت نامه شینگین و تقویت کنترول در سرحدات شده اند. ولی من تصور میکنم که چیزی شبه پیمان وطنپرستانه، یعنی چنان سند را میتوان انتظار داشت که در امریکا بعد از اعمال تروریستی تصویب گردید. به نظر من، هماهنگی جدی  کشورهای عمده در مبارزه با گروه تروریستی داعش ضروری است و به این کار نباید اکتفا شود. شهروندان در کشورهای اروپایی از رهبران شان اقدامات جدی تر را در کشورهای خود انتظار خواهند داشت.

مهم اینست، تا انتظارات با فاجعه نو برهم نخورند که به تعقیب ان عملیات خنثی سازی تروریستان و فراخون های بلند بالا جهت بسیج شده در مبارزه بر ضد تروریزم صورت خواهند گرفت. از همینرو، از یک طرف، باید به پیشنهادات روسیه گوش داد و کار بلاوقفه نیروهای ایتلافی در باره نابودسازی پایگاه های اسلامگریان در شرق نزدیک عیار ساخت و از جانب دیگر، سیاست کار با پناهجویان و ان کشورهای را راه اندازی کرد که مردم از انجا به فرار مجبور میشوند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала