اروپا: زندگی بعد از اعمال تروریستی

© AP Photo / Christophe Enaاعمال تروریستی در پاریس
اعمال تروریستی در پاریس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعمال تروریستی در پاریس برخورد اروپایان را نسبت به تروریزم و عملیات روسیه در سوریه دیگرگون ساخت.

تراژیدی در پاریس برای اروپا به ازمون جدی مبدل گشت. فرانسوا اولاند در باره ایجاد« ایتلاف بزرگ و واحد» برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه با شرکت روسیه اظهار نظر نمود.

اعمال تروریستی در پاریس برخورد اروپایان را نسبت به تروریزم و عملیات روسیه در سوریه دیگرگون ساخت. غرب دیگر راجع به این صحبت نمی کند که نیروی هوایی روسیه «بر ان اهداف که لازم است» ضربات وارد نمی سازد. جان برینان رئیس سیا دورنمای تشریک مساعی هرچه نزدیکتر ضدتروریستی یاداوری کرد و بارک اوباما روسیه را به ایتلاف بین المللی ضد داعش دعوت نمود.

برای کشورهای عضو ناتو و متحدین انها بازداری روسیه در سوریه در برابر دشمن مشترک بیش از حد غیرمفید و حتی خطرناک گردید. همچنان هرگونه تلاش های بازی کردن با اسلامگرایان در شرق نزدیک به خاطر اهداف تخیلی مانند تعویض «رژیم های بد» راساً به صفر تقرب کرد.

الکسی چیسناکوف مدیر مرکز اوضاع و احوال سیاسی معتقد است که اعمال تروریستی در پاریس نه تنها بر سیاست خارجی، بلکه سیاست داخلی در اروپا تائثیر نمودند. طوریکه دومینیک لیفیور نماینده حزب سوسیالیست فرانسه خبر داد، مخارج جنگ کسر بودجه را افزایش خواهد داد و از همینرو باید برنامه های اروپایی کاهش یابند. و در این صورت، به گفته الکسی چیسناکوف، نه تنها به سطح ادارات استخباراتی، بلکه به سطح اتباع عادی کار کرد:

هر کدام از چنین اعمال تروریستی کار ادارات استخباراتی را که باید از نقطه نظر تخنالوژی ها و میتودهای نو از خود واکنش نشان دهند، بهبود می بخشد. ولی تروریستان نیز شیوه های شان را بهبود می بخشند. ولی، این مرض است که با ان باید با قاطعیت تمام مبارزه کرد. ولی من تصور میکنم که فعالیت های حکومت و ادارات استخباراتی در صورت کافی نخواهند بود، اگر در مردم عادت که بعضاً باید بیش از حد مواظب امنیت خود باشند و در صورت بروز تهدید به ادارات استخباراتی اطلاع دهند، بوجود نه اید، بگذار، اگر بعضاً چلنج های جعلی یا تصادفی ثابت شوند، ولی این نسبت به بی تفاوتی بهتر خواهد بود. از بی تفاوتی مردم و امید انها به مقامات از همه وحشتناکتر است که به نفع تروریستان تمام میشوند.

یوسیف لیندیر رئیس اتحادیه بین المللی ضدتروریستی میگوید، فرانسوا اولاند حتی تشدید قوانین در صورت حالات فوق العاده پیشنهاد کرد که به معنی زیان جدی در عرصه حقوق بشر می باشد. ولی علل واقعه بیش از حد عمیق اند و برای ریشه کن ساختن انها مقامات فرانسوی به اقدامات کاملاً جدی نیاز دارند:

در شهرهای بزرگ کشور تا 60% جمیعت فرانسوی الاصل نیستند و تعداد مجموعی مهاجرین در کشور از 15% تجاوز میکند. محلات مسکونی اعراب وجود دارند که از هیچ نوع قوانین تابعیت نمی کنند و مطابق قواعد خود زندگی می نمایند و حتی پولیس به انجا فقط بصورت دسته های بزرگ وارد شده میتوانند و این کار به غیر از قیام باعث هیچ چیز دیگر نمی شود. در کشوری که موضوع همگرایی ملی — اجتماعی شکست خورده و در طول مدت زمان بیش از نیم قرن از نظر انداخته شده، وضع میتواند فقط با شیوه های بسیار بی رحمانه ستالینی از بین برده شود. حکومت فرانسه در حال حاضر توانایی این کار را ندارد. یعنی برای این کار یا جنگ بسیار قوی داخلی ضروری است، وقتیکه همه جامعه قیام میکند و از طریق خونریزی و مساعی عظیم اوضاع را تغییر میدهد. یا فرانسه حلقه اولی در سلسله فعالیت های نظامی تروریستی خواهد بود که تدریجاً در کشورهای دیگر اتحادیه اروپایی راه اندازی خواهند شد.

از همینرو اروپا باید برای چنین فشار تروریستان اماده باشد و این بدان معنی است که فرانسه که تکان خورده، باید بصورت جدی تمام اقدامات لازم را روی دست گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала