شینگین کوچک به مثابه راه نجات

© REUTERS / Laszlo Balogh پناهجویان در اروپا
پناهجویان در اروپا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشکل پناهندگان در اروپا

هالند ابتکار نو پیشکش نموده است. این کشور امکان سازماندهی ساحه سرحدات باز کوچکتر از نقطه نظر مقیاس، نسبت به شینگین را بررسی میکند. در انجا عقیده دارند که این کار امکان تقویت حفاظت سرحدات و تشدید کنترول بررسی پناهندگان را فراهم می سازد.

در شینگین کوچک فقط 5 کشور — هالند، بلجیم، لکسمبورگ، المان و اتریش شامل شده میتوانند. طوریکه مبتکرین این اقدام می گویند: جریان پناهجویان به اندازه بزرگ است که باید اقدامات غیرستندرد اتخاذ شوند.همین خطرات نو که اروپا با انها مواجه شده، ان را به امتناع از مفکوره سرحدات باز مجبور می سازد. زیر از هیچکس امروز پوشیده نیست که بحران مهاجرت به مشکل عمده اروپا مبدل گشته است. نسبت عدم موجودیت ستراتیژی واحد موثر هر کشور سعی می ورزد از این مشکل بصورت مستقلانه براید. دولت ها سرحدات شان را مسدود می سازند، در امتداد ان اردو جابجا میکنند، دیوارهای بلند اعمار مینمایند و یا ایجاد شینگین در شینگین پیشنهاد میکنند و به عقیده ولادیمیر وولوخ رئیس شورای اجتماعی مربوط اداره فدرالی روسیه، حق کامل ان را دارند:

برای این کار اراده دول مربوطه لازم است. اگر انها باهم یکجا گردهم ایند، توافق نمایند و موافقت نامه مربوطه را امضا کنند، پس این حق مسلم تشکیل اتحادیه و اتخاذ تصامیم معین انها می باشد. من فکر میکنم که این کاملاً ممکن است. این فیصله درست و خوب می باشد.

ولی همیشه برای کارهای خوب متحد نمی شوند. بطور مثال، در شهر ویرتهایم المان طی یک شب عمارت سوخت که مقامات شهری میخواستند در ان مهاجرین از کشورهای افریقا و شرق نزدیک جابجا سازند. باشندگان محلی به این ترتیب نارضایتی شان را ابراز نمودند.

الکساندر کامکین همکار ارشد علمی مرکز تحقیقات المانی انستیتوت اروپا اکادمی علوم روسیه هشدار میدهد که نه تنها پناهجویان در انتظار حوادث ناگوار به سر می برند. تا به حال کمتر کسی به خود اجازه این پیشبینی را میدهد که سیاستمداران به خاطر این بحران چه بهای خواهند پرداخت. یک موضوع روشن است و ان اینکه المان در انتظار تعویض جدی روحیه قرار دارد و مقامات به زودی با بحران اعتماد روبرو خواهند شد:

این کار میتواند به از دست رفتن محبوبیت حزب حاکم و شخصاً میرکیل، رشد روحیه دست راستی عوامفریبانه منجر گردد. به خاطر که مردم عادی المان، باوجود تربیه بانزاکت سیاسی شان، همین اکنون نگرانی شان را ابراز میکنند. جنبش پیگیدا در نهایت امر در میدان خالی بوجود نیامده است، ان را روحیات نسبتاً عمیق بیورگرهای قشر متوسط که به هیچ وجه هیتلردوستان مخفی نبودند، مطالبه میکردند. از همینرو میتوان گفت که نارضایتی، عمده تر از همه عدم درک سیاست نامعین بودن (از یک طرف ما طرفدار مهاجرت هستیم و از جانب دیگر — به محدودساختن ان مجبوریم) در جامعه المان میتواند به بحران بی اعتمادی اقشار وسیع مردم نسبت به حاکمیت منجر گردد.

ایگور کووالیوف معاون فاکولته اقتصاد جهانی و سیاست جهانی پوهنتون دولتی «مکتب عالی اقتصاد» میگوید،  در ناروی نسبت به پناهجویان برخورد ضد و نقیض در حال تشکل است. از یک طرف، پول از فوند نفت جهت کمک به پناهندگان تخصیص داده میشود. در اداره امور پناهندگان همین اکنون محاسبه کردند که تنها در سال روان در ناروی 23 هزار درخواست پناهندگی داده خواهند شد و در سال اینده این رقم تا 33 هزار افزایش خواهد یافت:

فوند نفتی — فوند نسل های اینده است و وظیفه عمده ان — کاهش خطرات مربوط به نوسانات اوضاع و احوال در صورت می باشد، اگر بهای نفت، مانند حال حاضر، کاهش می یابد و انکشاف اقتصاد ناروی در شرایط نامساعد قرار گیرد. ولی در صورت که در ناروی جریان مهاجرین طی ده ها سال به شدت افزایش می یافت، استفاده از وجوه این فوند نیز کاملاً برحق است، به خاطریکه حکومت ناروی، در ماهیت امر، اصلاً چاره دیگرً ندارد.

ولی حکومت ناروی در عین حال سعی می ورزد جریان پناهندگان را کاهش دهد و در شبکه های اجتماعی هشدارا راجع به تشدید قواعد دریافت پناهندگی را جابجا می سازد. فنلند تلاش می ورزد پناهندگان را به سردی بترساند و خبر میدهد که پناهندگان مجبور خواهند بود، در خیمه ها زندگی نمایند. سویدن نیز از انها عقب نه مانده و اوراق تبلیغاتی راجع به این پخش میکند که مهاجرین در کشور انها چه زندگی بدی دارند. ولی مهاجرین، از قرار معلوم، میدانند که زندگی بد واقعی چیست. و فعلاً قصد امتناع از هدف شان — مسکن گزین شدن در اروپا، را ندارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала