پایگاه نظامی روسیه در تاجکستان محل موقعیت خود را تغییر میدهد

© Photo / Press service of the Central Military District of Russian Federationتمرینات نیروهای روسیه در تاجکستان
تمرینات نیروهای روسیه در تاجکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پایگاه نظامی روسیه در تاجکستان

 

پایگاه نظامی روسیه در تاجکستان محل موقعیت خود را به محل نزدیکتر به پایتخت تغییر میدهد. غند 149 پایگاه نظامی روسیه شهر کولیاب را ترک میکند. در اینجا این قطعه بیش از نیم قرن قرار داشت. حالا پرسونل قطعه به پولیگون بزرگ در 40 کیلومتری جنوب شهر دوشنبه نقل مکان مینماید. علیم فصح الدینوف خبرنگار اختصاصی ما در شهر دوشنبه سعی نموده علل چنین نقل مکان و اینکه چه حوادث دیگر در بزرگترین قطعات نظامی زمینی روسیه در خارج میتوان انتظار داشت، معلوم کند.

تمام تخنیک نظامی از کولیاب خارج گردیده است. همچنان مکتب و کودکستان که در انها اطفال افسران مصروف تعلیم بودند، بسته شده اند. بخش از پرسونل تا اواخر دسمبر به دوشنبه منتقل میشود. ولی بخش اعظم سربازان به ساحه پولیگون نظامی لیاور منتقل میشوند. این پولیگون در فاصله 40 کیلومتری پایتخت تاجکستان قرار دارد. تا به حال تبصره های رسمی در این مورد زیاد نیستند. در حوزه نظامی مرکزی روسیه فقط گفتند که نقل مکان خصوصیت پلانی دارد. این کار به نفع بلندبردن قابلیت محاربوی صورت میگیرد.

دو نظر دیگر در باره نقل مکان قطعه نظامی روسیه از کولیاب وجود دارد. برخی تحلیلگران اشاره میکنند که این پروسیجر در موافقت نامه دوجانبه راجع به شرایط حضور پایگاه نظامی روسیه در تاجکستان تسجیل شده بود. به اساس نظر دیگر، رزمندگان پایگاه نظامی شهرک را برای نیروهای متحد سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی خالی میکنند که میتوانند به جنوب تاجکستان در زمینه تشدید اوضاع در سرحد تاجکستان — افغانستان اعزام شوند. در عین حال باشندگان در کولیاب خروج نیروهای روسیه را بصورت انتقادی ارزیابی کردند. در برابر دروازه قطعه نظامی میتنگ مردم عادی تاجکستان برگزار شده بود. سیاست دان غزال محی الدینووا معلومات داد، مردم از روسان میخواهند که شهر را ترک نکنند:

« واضح است که رفتن نظامیان روسیه به نفع مردم کولیاب نمی باشد. به خاطر که بخش قابل ملاحظه مردم در این پایگاه مصروف کار بودند. دوم اینکه، مردم مکتب را از دست میدهند که نظامیان روسیه ایجاد کرده بودند. در این مکتب اکثریت اطفال کولیاب درس میخواندند. سطح تدریس در این مکتب بسیار بلند بود. من میدانم که در انجا حتی جای برای شاگردان کفایت نمی کرد. حالا همه این شبکه تخریب میشود و باشندگان محلی، واضحاً، ناراضی هستند».

نظامیان روسیه بر خروج قطعه نظامی از کولیاب تبصره نمی کنند و به علاقمند تمام راجع به تحکیم جز تخنیکی پایگاه صحبت مینمایند. پایگاه نظامی روسیه در سال روان زرهپوش های Т-82А دریافت میکند. در دوشنبه تخنیک نظامی مستقیماً از کارخانه ماشین سازی ارزاماس از طریق سفارش دولتی — نظامی دریافت میکنند. قبلاً در چارچوب برنامه تجهیز مجدد به پارک تخنیکی پایگاه نظامی روسیه در تاجکستان موترهای زرهی «تیگر»، ماشین های زرهی «ریس»، مجتمع های راکتی مدافعه هوایی «تور»، وسایط تخنیک موتری و حتی طیارات بی پیلوت وارد شده بودند. دستگاه های پروازی کلاس «گراد»، «لییر» و «زستاوا» برای کشف اراضی هنگام پیشبرد عملیات ضدتروریستی مدنظر گرفته شده اند. در خزان سال جاری سیل طیارات جنگی نیز تقویت گردید. گروپ هوایی هلیکوپترهای ضربتی می — 24 و هلیکوپترهای ترانسپورتی می — 8 دریافت کرده است. کارشناسان تحکیم پایگاه را با اوضاع در افغانستان کشور همجوار تاجکستان مربوط می سازند. الکساندر کنیازوف کارشناس مستقل در باره مسایل اسیای مرکزی و افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری «سپوتنیک» در این مورد چنین اظهار نظر نمود:

تحکیم پایگاه نظامی روسیه در تاجکستان بصورت طبیعی با اوضاع در ولایات همجوار با تاجکستان افغانستان — بدخشان، تخار و قندوز مربوط می باشد. ایجاد پایگاه، بطور خاص، از همان ابتدا وظیفه تامین امنیت از جهت افغانستان را پیشبینی میکرد. اوضاع در ولایات شمالی افغانستان بسار متشنج است. در انجا یک تعداد گروه ها فعالیت میکنند که اگر سفارش دهنده پیدا شود، میتوانند وظایف سیاسی انجام دهند».

پایگاه 201 نظامی روسیه — بزرگترین قطعات زمینی نیروهای مسلح روسیه، در خارج می باشد. شرایط حضور سربازان روسیه در تاجکستان توسط موافقت نامه مصوب سال 2012 تعیین شده اند. مطابق این سند نظامیان روسیه در خاک تاجکستان حد اقل مدت بیش از 33 سال حضور داشته میتوانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала