ویتالی چورکین: ترکیه – بازیگر غیرقابل پیشبینی است که امریکا را نیز میتواند حیرت زده سازد

© REUTERS / Brendan McDermidویتالی چورکین نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل متحد
ویتالی چورکین نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل متحد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اظهارات ویتالی چورکین به ارتباط مداخله ترکیه در عراق

دیروز اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با بارک اوباما رئیس جمهور امریکا و نمایندگان پنتاگون ملاقات نمودند و وضع مربوط به ورود نیروهای ترکیه را در تاریخ 4 دسمبر به عراق مورد بحث قرار دادند. ویتالی چورکین نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل متحد بر ملاقات انجام شده تبصره نمود.

خبرگزاری «ریا نووستی» به نقل از سخنان چورکین خبر داد: «امیدواریم که ان نگرانی که سرمنشی سازمان ملل متحد و یک عده اعضای شورای امنیت اظهار داشتند، کله های داغ را در انقره سرد سازد و اینکه انها اوضاع در عراق را طوری حل نمایند، تا قناعت خاطر حکومت عراق را فراهم سازد».

نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل متحد اظهار داشت: مسکو امیدوار است که انقره از «هرگونه اقدامات غیرمعقول» نه تنها در خاک عراق، بلکه در خاک سوریه اجتناب ورزد. ویتالی چورکین، برعلاوه این، خبر داد که ورود قطعات ترکیه به عراق با واشنگتن مورد توافق قرار داده نشده بود. چورکین پیشبینی میکند که انقره شرکای خود در ناتو را نیز از پلان های خود مطلع نه ساخته، از همینرو اوضاع برای امریکا کاملاً غیرمنتظره ثابت شده است.

دیپلومات ضمن تبصره بر عمل انقره گفت: « من به این نتیجه رسیدم که این عمل برای امریکا غیرمنتظره بود که اصلاً، عجیب است. این بیانگر انست که ترکیه بازیگر کملاً غیرقابل پیشبینی است: او میتواند دست به اقدامات بزند که نه تنها باعث اعتراض عراقیان گردند، بلکه میتوانند امریکا را نیز حیرت زده سازد».

برعلاوه این، ویتالی چورکین بر موضوع مسوده فیصله نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره تجدید رژیم های تحریماتی و مبارزه با تمویل مالی تروریزم نیز تماس گرفت. این سند را روسیه و امریکا باهم یکجا اماده ساخته اند. به گفته ویتالی چورکین، سند میتواند جهت بررسی به شورا در تاریخ 18 دسمبر ارایه شود.

سند، در جمله مسایل متفرقه، میتواند رژیم تحریماتی را نسبت به سازمان تروریستی «القاعده» توسعه بخشد و برعلاوه این، گروه تروریستی «دولت اسلامی» به مثابه ساختار جداگانه جدا گردیده است. در متن سند همچنان راجع به ضرورت رعایت فیصله نامه شماره 2199 شورای امنیت سازمان ملل متحد تذکر بعمل امده که تجارت نفت و میراث های فرهنگی را با تروریستان ممنوع می سازد.

خبرگزاری «ریا نووستی» به نقل از سخنان چورکین اطلاع داد: «ما حالا یکجا با هیات امریکا بالای مسوده مشترک کار میکنیم که این دو عرصه را باهم یکجا می سازد. این فیصله نامه بزرگ در باره مبارزه با تروریزم خواهد بود. ما کاملاً معتقدیم که بر این کار دست خواهیم یافت و این فیصله نامه تا تاریخ 18 دسمبر اماده خواهد شد».

چورکین افزود، شورای امنیت سازمان ملل متحد میتواند جلسه در باره اوضاع در سوریه در تاریخ 18 دسمبر برگزار نماید. امریکا که در حال حاضر ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد، دعوت اجلاس را پلان نموده است. دیپلومات این امر را مستثنی نه ساخت که در جلسه جان کری وزیر خارجه امریکا حضور خواهد یافت.

میخواهیم یاداوری نمائیم که در تاریخ 4 دسمبر عراق

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала