توحیدی: "روسیه در جنگ سوریه نشان داد که در برابر داعش قرار دارد"

© Sputnik / Zuhal Sarhadتوحیدی
توحیدی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افغانستان با تهدید مبدل شدن به منطقه ترانزیت داش مواجه می باشد


در مسکو کنفرانس بین المللی که به تهدید ناشی ازسوی گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش)اختصاص داده شده بود، برگزار گردید. طوریکه معلوم است، در ماه های اخیر افغانستان به هدف تروریستان مبدل گشته است.
کنفرانس از طرف مرکز "لیف گومیلیوف" سازماندهی شده بود و در آن کارشناسان از روسیه، جمهوری اسلامی افغانستان و تاجکستان شرکت نموده بودند.
شرکت کنندگان از بابت پلان های «داعش» در مورد گسترش بعدی ساحه فعالیت این گروه به اسیای مرکزی، با استفاده از خاک افغانستان به مثابه پایگاه اظهار نگرانی کردند.
صدیق الله توحیدی — عضو شورای مشورتی وزارت داخله افغانستان و یکی از شرکت کنندگان کنفرانس مسکو در مصاحبه با خبرنگار Sputnik Dari راجع به افراد مسلح داعش در افغانستان معلومات داده گفت:

​واضح است که هدف افراد مسلح داعش در افغانستان — ایجاد «امارت اسلامی» می باشد که خاک ان نه تنها ولایات شمالی افغانستان، بلکه مناطق دول همجوار را نیز احتوا خواهد کرد. تلاش جنگجویان بسوی سرحدات با ترکمنستان، ازبکستان و تاجکستان از همین امر ناشی میگردد. توحیدی در این رابطه گفت:

​بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی دسته های تروریستی ضد حکومتی تمرکز نیروهای خود را در شمال افغانستان اغاز کردند. در همان وقت روشن شد که نشان نه دادن عکس العمل به موقع نسبت به فعالیت های شان نه تنها به مردم ملکی شمال افغانستان زیان می رساند، بلکه مردم کشورهای همجوار را نیز تهدید میکند. کارشناسان معتقدند که داعش به گسترش نفوذ خود در اسیای مرکزی نهایت علاقمند می باشد. علت تلاش جنگجویان جهت نفوذ در ولایات شمالی افغانستان و سرحدات ترکمنستان، ازبکستان و تاجکستان همین امر می باشد.

حکومت افغانستان یکجا با نیروهای بین المللی ماموریت «حمایت قاطع» ناتو تا به حال توانایی گرفتن جلو ستمگیری ها و خودسری های داعش را که دهات را غارت میکنند و مردم ملکی را به قتل می رساندد، ندارد. ظاهراً به نظر میرسد که نیروهای ایتلافی امریکا و ناتو قصد مبارزه با انها را ندارد. به این ترتیب، در این روزها معلوم گردیده که ناتو بیش از این به ترانزیت زمینی از طریق خاک روسیه برای تامین عملیات در افغانستان به ارتباط کاهش مقایس این عملیات نیاز ندارد. در این باره ینیس ستولتینبیرگ در پایان ملاقات وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان ناتو در باره افغانستان اعلام داشت.
در چنین شرایط اوضاع در صورت وخیمترشده خواهد رفت، اگر جامعه جهانی از افغانستان طوریکه لازم است در مبارزه با تروریزم حمایت نکند و ایجاد "امارت اسلامی" داعش در افغانستان کاملاً محتمل به نظر میرسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала