کریموف حکومت افغانستان و طالبان را به مذاکرات دعوت نمود

© Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر اسلام کریموف
اسلام کریموف - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دعوت رئیس جمهور ازبکستان از حکومت افغانستان و طالبان

اسلام کریموف رئیس جمهور ازبکستان حکومت افغانستان و جنبش تندرو طالبان را به مذاکرات صلح تحت سرپرستی سازمان ملل متحد دعوت نمود.

کریموف خاطرنشان ساخت که اگر اوضاع در افغانستان به هرشکل وجود داشته باشد، راه حل دیگر مساله افغانستان، به غیر از، مذاکرات سیاسی تحت سرپرستی سازمان ملل متحد وجود ندارد. در عین حال، به عقیده رئیس دولت ازبکستان، طرفین نباید خود واقعیت آغاز مذاکرات را به کدام شرایط مقدماتی مربوط سازند.

رهبر ازبکستان در کنفرانس بین المللی تحت عنوان " سیاست بی طرفی: همکاری بین المللی به خاطر صلح، امنیت و انکشاف" در عشق اباد گفت: "همچنان داشتن اراده محکم سیاسی برای گذشت ها و مصالحه متقابل ضروری است. فقط این کار افغانستان را از مشکل و بنبست خارج ساخته میتواند".

کریموف اظهار داشت که قوت تروریزم در اینست که ان در همه جا نفوذ میکند و جهان تا به امروز ان سلاح را ندارد که ان را در تقابل با ان قرار داد. به عقیده  رئیس جمهور ازبکستان، " برای انکه این مسایل را در ریشه حل کرد، باید به ان محیط تغذیه کننده توجه مبذول داشت که امروز وضع را بوجود می اورد، وقتیکه مراکز که تروریزم را تغذیه میکنند، بدون هراس از رسیدن به کیفر اعمال خود ، فعالیت می نمایند".

رهبر ازبکستان وضع کنونی در افغانستان را به مثابه رویارویی جاری بطی حکومت علیه طالبان مشخص ساخت. رئیس جمهور ازبکستان افزود که اوضاع را در کشور خروج نیروهای ایتلاف بین المللی و همچنان کاهش کمک های مالی به افغانستان وخیمتر ساخته است.

اوضاع در افغانستان طی ماه های اخیر بطور محسوس تشدید شده است. جنبش تندرو طالبان که بر اراضی قابل ملاحظه در مناطق دهاتی کشور سلطه دارد، تهاجمات را علیه شهرهای بزرگ کشور راه اندازی کرده است. در خاک این کشور همچنان نفوذ گروه تروریستی « دولت اسلامی» — داعش که در روسیه ممنوع اعلام شده، افزایش یافته است. جنبش طالبان و گروه تروریستی داعش گروه های رقیب شمرده میشوند. در اواسط ماه جون رسانه ها خبر دادند که نمایندگان جنبش طالبان نامه را عنوانی گروه تروریستی « دولت اسلامی» حاوی فراخوان اجتناب از مداخله در امور طالبان در افغانستان ارسال داشته بود. در خاک افغانستان بین این دو گروه گاه و بیگاه برخوردهای مسلحانه رخ میدهند.

به عقیده کریموف، "چنین وضع دیر دوام کرده نمی تواند و خلای بوجود امده در افغانستان توسط همه گروه های تجاوزکار تروریستی که از شرق نزدیک بیرون کشیده میشوند، بر اصل شیریان های باهم پیوسته، پر میگردد".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала