آله دست که سر از تابعت باز زد

© AP Photo / Militant website via APداعش
داعش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عواقب ناگور سرپیچی داعش از بنیانگذاران ان

مدت بیش از یک سال قبل، در اکتوبر سال 2014، در جهان بصورت جدی راجع به خطرناک بودن داعش صحبت نمودند. تقریباً همزمان ادوارد سنودن کارمند اسبق مشهور استخبارات امریکا روابط داعش را با دستگاه های استخباراتی امریکا افشا ساخت. به گفته ادوارد سنودن، این گروه را امریکا در مساعدت با دستگاه های استخباراتی اسرائیل و انگلستان سازماندهی کرده است. او میگوید: «اسنادی وجود دارند که ثابت می سازند که امریکا به حمایت اسرائیل و انگلستان گروه تروریستی را ایجاد کرده که افراطیون را از سراسر جهان گردهم اورد».

جالب اینکه امریکا راساً بر سنودن حمله ور نشد. به این ترتیب، وزیر مالیه امریکا اعتراف نموده که داعش را اشخاص جداگانه در یک عده کشورهای سواحل جنوبی خلیج فارس تمویل میکنند. و نظر به وابستگی یک عده دول عربی ناحیه جنوبی خلیج فارس به امریکا، در این مورد تردید باقی نمی ماند که حمایت مالی انها از داعش فقط با دستور واشنگتن صورت می گرفت. سلاح های که در سوریه نزد افراد مسلح کشف شده نشان میدهند که امریکا انها را، برعلاوه این، تسلیح هم میکرد. ولی نباید فکر کرد که امریکا این کار را از چندی قبل بدینسو انجام میدهد: الکساندر واویلوف پروفیسور اکادمی دیپلوماتیک وزارت خارجه روسیه میگوید که ظهور و فعال ساختن داعش عملیات مهم و جدی بود:

انها از «القاعده» تشکیل و رشد نمودند. این شاخه در عراق وجود داشت و بعداً انها به سازمان مستقل تغییرشکل نمود. ایدیولوژی ان همان ایدیولوژی مبارزه به خاطر احیای دولت اسلامی، امت مسلمان و وحدت انست. در این باره که انها چگونه بوجود امدند. طوریکه شرکای امریکایی حالا میگویند، این نتیجه مستقیم و ثمره مستقیم فعالیت ما است. انها عراق، سوریه و لیبیا را ویران کردند که زمینه بسیار مساعد برای ان بوجود اورد، تا جنایتکاران و انارشیستان، غارتگران هرقماش، شگوفان گردند.

مشی سنودن را رئیس اسبق استخبارات نظامی امریکا ادامه داد. او اعلام داشت که داعش در سوریه از برکت فیصله واشنگتن بوجود امد. کارشناسان میگویند، از همینرو، باوجود ان که امریکا ایتلاف برای مبارزه با اسلامگرایان تشکیل داد، جنگ ان با داعش قناعت بخش معلوم نمی گردد.  یعنی امریکا قصد درهم کوبیدن گروه داعش که خود ایجاد کرده، ندارد. برعلاوه، در پلان های انها — استفاده از این گروه به نفع اهداف خود شامل می باشد. واویلوف میگوید، ولی نباید فکر کرد که حالا در مناسبات انها صلح کامل وجود دارد:

امریکا و داعش حالا در مرحله رویارویی قرار دارند. امریکا ایتلاف ضد داعش را رهبری میکند و از ماه سپتمبر سال گذشته انها وارد اوردن ضربات بر افراد مسلح اغاز کردند. این امر کاملاً جدا است که ضربات نتائیج محقر در قبال دارند. این اکثراً ضربات نمایشی اند. و در اصل، انها، واضحاً، طبعاً از داعش هراس دارند.

حالا بسیاری تحلیگران به این نتیجه رسیده که داعش ساخته دست نه تنها امریکا، بلکه عربستان سعودی و قطر می باشد. این گفته توسط ان تائید میشود که متحدین امریکا افراد مسلح را تمویل میکنند. هدف امریکا در شرق نزدیک به هیچ وجه ثبات، طوریکه انها میگویند، نبود. امریکا میخواست شرق نزدیک را در جنگ با گروه های تروریستی از بین ببرد. معلومات وجود داشت که قبل از بهار عربی سال 2011 امریکا در عملیات محرم علیه سوریه و عراق شرکت داشت. دمیتری یفیموف عضو شورای کارشناسی کمیسیون دومای شهری مسکو در باره امور امنیتی معتقد است که در نتیجه این کار گروه های اسلامی در منطقه تقویت گردیدند:

تشکل این دولت نام نهاد در سال های اخیر صورت گرفته، اما مقدمات ان را اشغال عراق توسط امریکا بوجود اورده بود. همین خلیفه داعش در زمان خود در زندان امریکا به سر می برد، جای که او امادگی دیده و به محیط قبلی زیست خود بازگردانده شده بود. از همینرو ، این است امادگی مستقیم. در باره داعش چه میتوان گفت؟ این آله دست واشنگتن و لندن است که از تابعت سرپیچی کرده است. امریکا و قطر به داعش چه ضرورت دارند؟ واقعیت امر اینست که در قطر معادن عظیم گاز وجود دارند. ارزوی قطر اعمار لوله گاز به اروپا است، تا به جای روسیه تامین کننده گاز برای اروپا مبدل گردد. طول خط لوله گاز به اروپا را 4 هزار کیلومتر تشکیل خواهد داد. ولی، این لوله به هیچ وجه بدون سوریه تحقق یافته نمی تواند. و رژیم اسد که با ایدیولوژی سلفی قطر مخالف است، برای این لوله مزاحمت زیاد ایجاد میکرد. برای امریکا استفاده از امکانات قطر بسیار خوش ایند بود، تا از صادارت گاز روسیه ممانعت نماید و ما را از بخش قابل ملاحظه ثروت ملی محروم سازند.

معلومات دیگر نیز وجود دارند که ثابت می سازند که امریکا داعش را به سادگی به جهت تسلیح بکار نه گرفته است. به این ترتیب، اراضی تحت اشغال داعش (شمال — شرق سوریه و شمال — غرب عراق، فعالیت های خود را در امتداد سرحد سوریه — ترکیه انجام میدهد) عملاً با ساحات مطابقت دارند که در انها چند سال قبل امریکا گروه های میانه رو  تسلیح میکرد. مقامات امریکا نفی نمی کنند که شرکای انها از افراطیون پیشتیبانی میکنند. برعلاوه این، در مطبوعاتی بصورت منظم تصاویر منتشر میشوند که در انها پرتاب سلاح و تجهیزات برای اسلامگرایان پرتاب میشوند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала