روسیه ابتکار مشارکت اتحادیه اقتصادی یوریشیا و سازمان همکاری شانگهای را با اسیان پیشکش میکند

© Sputnik / Michael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر سازمان همکاری شانگهای
سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پیشنهاد مشارکت از طرف روسیه

 

روسیه آغاز مشورهای اتحادیه اقتصادی یوریشیا و سازمان همکاری شانگهای را با اسیان در باره تشکیل مشارکت اقتصادی بر اصول تساوی حقوق و مدنظرگرفتن منافع متقابل پیشنهاد میکند. در این باره صدراعظم روسیه دمیتری میدویدیف در جلسه شورای سران حکومات کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر چئینژاو در چین اعلام داشت. به عقیده صدراعظم روسیه، باید در قدم اول توجه را بر مسایل دفاع از سرمایه گذاری ها و مناسب ساختن پروسیجرهای حمل و نقل کالا از طریق سرحدات، طرح مشترک ستندردهای تخنیکی برای محصولات متمرکز ساخت.
ابتکار ایجاد مشارکت تجارتی — اقتصادی در ساحه این سه اتحادیه برای اولین بار رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در تاریخ 3 دسمبر در پیام همه ساله خود عنوانی مجمع فدرالی اعلام داشت و حالا صدراعظم ان را مشخص ساخت و دفاع از سرمایه گذاری های متقابل، لغو موانع گمرکی تجارتی و ستندردساختن مطالبات نسبت به محصولات را پیشنهاد نمود.
صحبت بر سر ایجاد میکانیزم همکاری در خاک حد اقل 18 کشور مطرح بحث می باشد. در عین حال، این کشورهای تقریباً یک سوم اقتصاد جهانی را در باره توازن قابلیت خرید تشکیل میدهند. این فهرست و پوتنسیال در اینده نزدیک بصورت واقعی به حساب شمول هند و پاکستان در سازمان همکاری شانگهای افزایش می یابد.
برای ایجاد مشارکت نو تجارتی — اقتصادی در ساحه یوریشیا مقدمات قابل ملاحظه وجود دارند. همین اکنون بین سازمان همکاری شانگهای و اسیان مناسبات مشارکتی موجود اند. مناسبات مشابه بین روسیه، هسته اتحادیه اقتصادی یوریشیا، و اسیان نیز وجود دارند. در چارچوب اتحادیه اقتصادی یوریشیا و سازمان همکاری شانگهای این مشارکت توسط روابط نزدیک بین روسیه و چین باهم جوش میخورد. ویکتور سومسکی کار شناس انستیتوت روابط بین المللی مسکو، ضمن تبصره بر نخستین گام ها در باره تحقق ابتکارات روسیه توجه مبذول داشت.
او میگوید: " در اینجا کار زیادی امادگی اطلاعاتی — تحلیلی ضرور است، تا مقدمات برای مذاکرات پرمحتوا در باره این موضوع ایجاد گردند. به نظر من، خود مفکوره ابتکار بسیار دورنمایی است و ان، البته، برای تحقق خود به زمان نیاز دارد. در اینجا میتوان این واقعیت را مدنظر گرفت که در این عرصه پلان های زیادی مختلف همگرایی، منجمله، در اسیا اعلام گردیده اند. و واضحاً، باید طرح ها و شیما های مشخص همکاری پیشنهاد گردند که در عقب این مفکوره بزرگ قرار دارند. به عبارت دیگر، این مفکوره باید مشخص تر گردد.
یکی از جهات ممکن — توسعه مشترک شبکه حمل و نقل محسوب میشود. دمیتری میدویدیف به معقولیت تمرکز مساعی بر این جهت توجه مبذول داشت. لی کیتزیان صدر شورای دولتی چین از او حمایت نمود و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را به ایجاد شبکه واحد ترانسپورتی در قاره یوریشیا دعوت کرد. این ابتکار مکمل ان مساعی می باشد که چین و اسیان باهم یکجا برای اتصال شاهرا های موتری و راه اهن خود پیشنهاد میکنند.
دمیتری میدویدیف با اعلان ابتکار مسکو در اجلاس سازمان همکاری شانگهای، به خطرناک بودن تلاش های متزلزل ساختن ساختار موجود روابط تجارتی از طریق ایجاد مناسبات نام نهاد اختصاصی، بشمول ایجاد هرنوع مشارکت ها، اشاره نمود.
ژئین یوانچژی کارشناس اکادمی دیپلوماتیک چین معتقد است که ابتکار روسیه برای چین نهایت دلچسپ است.
کارشناس گفت: "برای چین اتصال این سه ساختار بر اصول تساوی حقوق و منفعت متقابل که دمیتری میدویدیف به ان توجه مبذول داشت، بسیار مهم است.
این اصول است که بر بنیاد انها کشورهای متخلف همکاری میکنند و چین نیز نوع جدید مناسبات بین المللی بر مبنای اصول تساوی حقوق و نفع متقابل عیار می سازد. ابتکار چین راجع به اعمار مناسبات نو بین المللی با انچه که میدویدیف گفت، مقایسه میگردد. ما همیشه بر اهمیت کسب منفعت متقابل هنگام همکاری تاکید مینمائیم. از همینرو باهم پیوستن این سه سازمان جهت مهم برای روسیه، کشورهای منطقوی و چین شمرده میشود. برعلاوه این، در جریان همکاری باید اصول و چوکات های تعیین شده رعایت شوند. معتقدم که اصول چینایی تشکل مناسبات نو بین دول بزرگ و اصول که میدویدیف فورمولبندی نمود، اصول همکاری در چارچوب ابتکارات مشترک روسیه — چین محسوب میشوند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала