ژورنالیستان با اتشباری در راه تاجکستان – قرغزستان مخالف اند

© google/mapsنقشه منطقه
نقشه منطقه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایجاد گروپ بحران ژورنالیستان تاجکستان و قرغزستان


ژورنالیستان تاجکستان و قرغزستان در مورد ایجاد گروپ بحران فیصله نموده اند. گزارشگران دو کشور اطلاعات را به منظور تنویر عینی اوضاع در منطقه سرحدی تاجکستان — قرغزستان تبادله میکنند. طی دو سال اخیر در اینجا بیش از 40 حادثه، منجمله، با استعمال سلاح اتشی رخ داده اند. موضوع را علیم فصح الدینوف خبرنگار خاص ما در دوشنبه دنبال میکند.
در گروپ بحران در باره تنویر اوضاع در منطقه سرحدی تاجکستان — قرغزستان در حدود 40 ژورنالیست شامل گردیده اند. تقریباً همه انها — کارمندان نشرات ملی دو کشور می باشند. گزارشگران در مورد تبادله اطلاعات اوپراتیفی راجع به اوضاع در منطقه سرحدی با یکدیگر توافق نمودند و حتی بصورت مشترک مواد را تهیه میکنند. انها پیشبینی میکنند که این کار امکانات صحبت عینی و سنجیده راجع به حوادث جاری در مناطق سرحدی تاجکستان — قرغزستان فراهم می سازد. طوریکه نعمت الله میرسعیدوف مبصر سیاسی روزنامه «وارورود» تاجکستان به خبرگزاری «سپوتنیک» معلومات داد، رسانه ها میتوانند نقش مهم در جلوگیری از منازعه در سرحد بازی نمایند.
نعمت الله میرسعیدوف گفت:" سخن ژورنالیستان در برقراری ثبات اوضاع اهمیت زیاد خواهد داشت. وسایل اطلاعات جمعی مدت زمان نقش بی ثبات کننده بازی میکردند، ولی امروز اکثریت ژورنالیستان خواستار آنند، تا اوضاع باثبات باشد. اگر انها همکاران خود را در این راه سوق نمایند، من فکر میکنم که به هر ترتیب بر اینده آرامتر میتوان حساب کرد".
طراحان مفکوره گروپ بحران شامل انجمن رسانه های مستقل تاجکستان و سازمان اجتماعی «ژورنالیستان» قرغزستان امیدوارند که تشریک مساعی گزارشگران دو کشور میتواند تشنج در مناطق مناقشوی سرحد را رفع سازد. دیپلومتان و دانشمندان نیز به عین نظرند. سلامت الامانوف رئیس انجمن جغرافیای قرغزستان که در گذشته در مذاکرات زیادی در باره مسایل سرحدی شرکت داشت، در این باره گفت:
«به اینکه ژورنالیستان این یا ان حادثه را چگونه تنویر میکنند و به ارایه متوازن اطلاعات روحیه باشندگان سرحدی مربوط می باشد».
طول سرحد تاجکستان — قرغزستان را 900 کیلومتر تشکیل میدهد. قسمت از این سرحد تا به حال تعیین نشده است. منجمله، طرفین طی مدت زمان یک ربع قرن بعد از فروپاشی اتحاد شوروی نه توانسته خط سرحدی را در دره فرغانه تعیین کنند. طی چهار سال اخیر در بخش های تشریح ناشده سرحد 78 منازعه رخ داده است. انها با مسدودساختن سرکها، به اتش کشیدن خانه ها و جدال های کتلوی باشندگان دهات که در منطقه مناقشوی دو کشور قرار دارند، همراه بودند. سلامت الامانوف کارشناس مسایل سرحدی در این باره معلومات داد:
"من فکر میکنم که ژورنالیستان و مردم که مصروف مسایل سرحدی اند، باید یک هدف داشته باشند — به هر شیوه ممکن مردم را آرام سازند که در امتداد سرحد زندگی میکنند. نشان دادن حسن نیت به انها لازم است و باید به انها گفت که مسایل تعیین و علامت گذاری سرحد — مشکلات موقت اند. این پروسه خاتمه می یابد و ما مثل سابق زندگی خواهیم کرد".
ژورنالیستان تاجکستان و قرغزستان همین اکنون اتحادیه را در یکی از شبکه های اجتماعی ایجاد کرده اند. انها میخواهند در ان اطلاعات را تبادله نمایند، باهمدیگر تماس ها برقرار کنند و با همدیگر معاشرت نمایند. گزارشگران قصد دارند همکاری متقابل را توسعه بخشند و همین حالا تشکیل گروپ کارشناسان را پیشنهاد میکنند. در ان تحلیگران عمده شامل خواهند شد که بر حوادث گوناگون در ساحات سرحدی تبصره خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала