پوتین سلاح موثرتر از سلاح هسته ای بر ضد ایردوغان بکار برد

© AP Photo / Francois Moriاردوغان
اردوغان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دیدگاه کارشناس راجع به مناسبات روسیه - ترکیه

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به جنایات جنگی ایردوغان با اقدامات مجموعی پاسخ داد. به عقیده عبدالکریم فیروزکلایی سیاست دان ایرانی، این اقدامات رهبری روسیه حتی نسبت به استعمال سلاح هستوی، به مراتب موثرتر می باشند. اغای فیروز کلایی در مصاحبه با خبرگزاری « Sputnik» گفت:
روسیه به عمل سرنگون ساختن طیاره سو — - 24 خود در حریم هوایی سوریه توسط ترکیه در دو جهت — سیاسی و نظامی — پاسخ داد.
پاسخ نظامی شامل وارداوردن ضربات بر قطارهای موترهای حامل اسلحه که از خاک ترکیه به جنگجویان در سوریه منتقل میشد، استقرار کشتی قوی جنگی در بحیره مدیترانه در نزدیک پایگاه در لاذقیه، اعزام طیارات شکاری مجهز با راکت های کلاس «هوا به هوا» و جدیدتری مجتمع های راکتی مدافعه هوایی اس — 400، تقویت و افزایش تعداد ضربات بر مواضع افراد مسلح در سوریه می باشد.
به زودی اقدامات اقتصادی نیز علیه انقره اتخاذ شدند. صادرات یک عده محصولات زراعتی ترکیه به روسیه قطع خواهند شد. بزرگترین کمپنی های توریستی فروش جواز سیاحت را به توریستان متوقف ساخته اند. تعداد زیادی متشبیثین ترکی که در روسیه کار میکنند، مورد بازرسی های اضافی قرار گرفته اند. اداره فدرالی مهاجرت در بسیاری موارد تخلفات تثبیت نموده است. متخلفین به کشور شان اخراج شدند.
عقب گرایی اقتصادی بین روسیه و ترکیه امر ناگزیر به نظر میرسد. همین اکنون روشن است که دوران کالا بین دو کشور کاهش خواهد یافت. در سال اینده به تعداد سه میلیون توریست کمتر روسیه، نسبت به امسال، از ترکیه دیدن خواهند کرد.
قرار گرفتن اقتصاد ترکیه در بحران عمیق و در نتیجه تغییرات و تبدیلات در مقامات حاکم، تا تعویض رژیم در انقره مستثنی شده نمی تواند. اگر ایردوغان سیاست متکبرانه خود را ادامه دهد، پس احتمال از دست دادن قدرت وی موجود است.
در دست رئیس جمهور ولادیمر پوتین سلاح «اقتصادی» موثرتر، نسبت به سلاح هسته ایی، قرار گرفته است. موثریت این سلاح در اینده قابل پیشبینی محسوس خواهد بود. برعلاوه این، مسکو اهرام های اضافی اثرگذاری بر انقره نیز در دست دارد. در حدود 65% گاز مورد نیاز ترکیه را روسیه تامین میکند. اگر صادرات گاز قطع شوند، پس وضع ترکیه چه خواهد شد؟
البته، تحقق «محاصره گازی» کمتر محتمل به نظر میرسد. ولی تحریمات اقتصادی روسیه قدرت ایردوغان را در برابر چشم مردم تضعیف خواهد ساخت.
به این ترتیب، رهبر ترکیه با سقوط دادن طیاره روسیه بالای خاک سوریه، قبل از همه بر خود ضربه وارد ساخت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала