خطوط راه آهن تاجکستان- افغانستان- ترکمنستان

© Fotolia / Herreneckخط راه آهن جدید
خط راه آهن جدید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تاجکستان می توانست از بن بست ترانسپورتی خارج شود.

بی ثباتی در افغانستان  اجرای  پروژه های ترانسپورتی تاجکستان را تهدید می کند.  سرمایه گذاران  خارجی  تصمیم گرفتند از  سرمایه گذاری  در پروژه ساخت خط راه آهن در تاجکستان — افغانستان — ترکمنستان خودداری ورزند.  وام دهندگان و  سرمایه گذاران  اعلام کردند  که ساخت  این  مسیر باید تا زمان مساعدتری به تعویق بیفتد. عالم فصح الدینوف  خبرنگار ما از  دوشنبه در این باره گزارش می دهد.

 مراسم  رسمی اجرای پروژه ساخت خط راه آهن  در مسیر تاجکستان — افغانستان — ترکمنستان  در  سال 2013 میلادی برگزار شد.  شرکت کنندگان این برنامه  قصد داشتند این طرح را طی 6 سال  به پایان برسانند.  سرمایه گذاران  —  بانک آسیایی  رشد و توسعه  و  تعدادی از  نهادهای مالی بین المللی —  قول دادند  از این خط راه آهن حمایت کنند. تا کنون فقط کارهای ساخت خط راه آهن در  مسیر ترکمنستان  به انجام رسیده است  و بخش تاجکی و افغانی آن در هوامعلق مانده است. 

چینگ چانگ یو رئیس  نمایندگی بانک آسیایی  رشد و توسعه در تاجکستان طی مصاحبه با رادیو « سپوتنیک» گفت:   دو  علت  مانع پیشرفت کارها در این عرصه می شود.  سطح امنیت در افغانستان  فوق العاده پایین است. هر چند ترکمنستان کار ساخت خط راه آهن در خاک خود را به پایان رسانده، اما ما نمی خواهیم در جایی که هرج ومرج وجود داشته باشد، به کارهای ساختمانی ادامه بدهیم.  خطرات وجود دارد.  علت دوم  این است که بخش اعظم این پروژه از خاک افغانستان عبور خواهد کرد که نیاز به  سرمایه  افغانی دارد که فعلاً افغانستان نمی تواند از تأمین سرمایه ساخت  این خط راه آهن در خاک خود برآید.  در تاجکستان  طول این خط  فقط 60-50 کیلومتر است.  اما طول شاخه افغانی  حدود 300 کیلومتر است.

 

 بدین ترتیب  سرمایه گذار اصلی  پروژه  راه آهن افغانستان از بازی خارج شد.  مقامات تاجکستان تا کنون واکنشی  نسبت به  اعلامیه  نماینده بانک آسیایی رشد و توسعه  نشان نداده اند.  ممکن سرمایه  وعده شده این پروژه در برنامه های دیگر در کشور مصرف شود.  اما در جامعه کارشناسی اولین ارزیابی ها  مطرح شد.  بعضی از تحلیلگران  ابراز تأسف کردند و  متذکر شدند  که در دوشنبه روی ساخت این خط راه آهن حساب می کردند که  می توانست  تاجکستان را از بن بست  ترانسپورتی خارج سازد.  کارشناسان دیگر با درک نسبت به این  وضع برخورد کردند.  برعلاوه، آنها به مقامات کشور پیشنهاد کردند به پروژه دیگر خط راه آهن  تاجکستان — قرقزستان — قزاقستان  توجه کنند.  این خط راه آهن می تواند  ارتباط مستقیم  دوشنبه را با کشورهای  اتحادیه اقتصادی  اورآسیا تأمین کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала