جنگجوی داعش: ما در ترکیه تعلیم دیده ایم

© Sputnik / Hikmet Durgunعبدالهادی اسیر داعشی در کردستان
عبدالهادی اسیر داعشی در کردستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالهادی می گوید که اردوگاه ادان خود را برای مطبوعات تحت عنوان اردوگاه اردوی آزاد سوریه معرفی میکند

جنگجویان داعشی که در جریان درگیری با دسته های دفاع خودی مردمی کردان و جهادیون در شمال سوریه به اسارت در آمده، همین اکنون در زندان های کردان به سر می برند. خبرنگار خبرگزاری «سپوتنیک» در ترکیه با کسب اجازه ویژه به دیدار این کردان در زندان رفته و با جنگجویان اسیر داعشی گفتگو کرده است.
یکی از این زندانیان جوان عرب بیست ساله ای است که عبدالرحمان عبدالهادی نام دارد و اهل روستای تیل براک از ولایت هاسک می باشد. عبدالهادی توسط سربازان کرد در دسمبر سال 2015 در روستای هِرِست در منطقه هول به اسارت درآمده است. برادر او در صفوف داعش همچنان مشغول جنگ است.
اردوگاه نظامیان در فاصله کمی از میدان هوایی قرار دارد.
به گفته عبدالهادی، او در سال 2013 به داعش پیوسته و علیه نیروهای دولت سوریه در تیل جنگیده است. عبدالهادی راجع به افراد مسلح داعش معلومات داد. او می گوید که تعداد زیادی از افراد مسلح ترک در جبهه داعش می جنگند و در شهر ادان واقع در جنوب ترکیه آموزش می بینند.
در ماه اوت 2014 او در شهر ادان در یکی از امیرنشینان داعش آموزش دیده. او می گوید که تعدادشان 60 نفر بوده و اردوگاه انها در فاصله کمی از میدان هوایی قرار داشت. انها در صبح ورزش می کردند. حتی یک بار در هفته آموزش انداخت داشتند و از اسلحه خودکار کلاشنیکوف، راکت انداز و دیگر سلاح های آتشی استفاده می کردند. شخصی به نام احمد از شهر اورفا واقع در اناتولی شرقی مسئول آموزش این گروه بوده است. شخص دیگری نیز به نام ابراهیم عضو گروه و مترجم آنها بوده. آموزش شبه نظامیان در ترکیه صورت می گیرد، زیرا قوماندان داعش معتقد است که آنجا نسبت به سوریه امن تر است. عبدالهادی می گوید که به خاطر حملات هوایی در سوریه، امکان آموزش شبه نظامیان وجود ندارد.
همچنان جروبحث های داغ در باره ارتباطات ترکیه با سازمان های تروریستی در سوریه جریان دارند. اطلاعاتی راجع به برخی از گروها تحت عنوان اپوزیسیون میانه رو به دست آمده که مشغول مبارزه در سوریه هستند و پایگاه نظامی شان در ترکیه مستقر است. مقامات رسمی ترکیه این اطلاعات را تکذیب می کنند.
علاوه بر این همه می دانند که مرکز اردوی آزاد سوریه که از نظر ترکیه اپوزیسیون میانه رو است، در ولایت ختای در سرحد سوریه با ترکیه قرار دارد. عبدالهادی می گوید که اردوگاه ادان خود را برای مطبوعات تحت عنوان اردوگاه اردوی آزاد سوریه معرفی میکند. در رسانه ها می نویسند که ما در اردوگاه نظامی اردوی آزاد سوریه آموزش می بینیم، اما در حقیقت هر 60 نفر حاضر در اردوگاه، عضو داعش هستند. این افراد اتباع سوریه بوده و بسیاری از آنها ابتدا برای کار و کسب درآمد به ترکیه آمده، ولی بعداً به داعش پیوسته اند.
عبدالهادی می گوید که وظیفه اصلی او ملاقات با شهروندان سوری در ترکیه بوده. او با این افراد از طریق اینترنت ارتباط برقرار کرده بود و به آنها کمک می کرد، تا به ترکیه بیایند و آموزش ببینند. بعد از آموش نیز به مدت 5 ماه با پسر دایی اش زندگی کرده است. او وظیفه داشته با نیروهای تازه ملاقات کند. بعد از آموزش نیز آنها را به اورفا می فرستاد تا راهی رقه شوند. این مبارزان از رقه به مناطق مختلف اعزام می شدند.
سلاح داعش از عراق با موترها بنام کمک های بشردوستانه و مواد غذایی ارسال می شود. سلاح های سنگین هم از شهر الشدادی می آید. عبدالهادی می گوید که مدتی در بخش جاسوسی داعش کار کرده است. فرمانده او را به روستای اِفیر در منطقه حول می فرستاده. حتی یک شب را در آنجا گذرانده و در روز 11 دسمبر 2015 کردان به مواضع آنها حمله کردند و هر دو را به اسارت گرفتند. در منطقه حول یک فرانسوی به نام ابو یحیی مسوولیت را به عهده داشت.
عبدالهادی می گوید که از پیوستن به داعش پشیمان است و اظهار تاسف می کند. او با تصورات دیگری به داعش پیوسته بود و در نتیجه با مسایل دیگری روبرو شده است.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала