مسکو و دهلی نو «مثلث» روسیه – هند و چین را تحکیم می بخشند

© Sputnik / Michael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر ملاقات ناریندرا مودی صدراعظم هند با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین
ملاقات ناریندرا مودی صدراعظم هند با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نتائیج بازدید ناریندرا مودی صدراعظم هند از مسکو


بازدید دو روزه رسمی ناریندرا مودی صدراعظم هند از مسکو که در جریان ان مشی تحکیم مشارکت امتیازی ستراتیژیک تائید و مجموعه متشکل از پانزده سند امضا شد، خاتمه یافت.
هند در روسیه منبع امنیت انرژیتیک خود و همچنان شریک ستراتیژیک در ایجاد جهان چند قطبی مشاهده میکند. ناریندرا مودی در این باره در پایان مذاکرات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام داشت. او در عین حال رئیس جمهور روسیه را «معمار مشارکت ستراتیژیک هند — روسیه " خواند. ولادیمیر پوتین به نوبه خود اعلام داشت، روسیه و هند پی هم و بصورت مطمئین مشارکت امتیازی ستراتیژیک را توسعه می بخشند. او بازدید ناریندرا مودی را بسیار به موقع خواند. در عین حال هردو رهبر نزدیکی مسکو و دهلی را در باره مسایل حاد بین المللی تصریح کردند.
ملاقات در مسکو همچنان میکانیزم دیالوگ و مشوره در چارچوب روسیه — هند — چین نیز تحکیم بخشید. این میکانیزم به بلندبردن سطح اعتماد و هماهنگی هرچه نزدیک برخوردها نسبت به مسایل بین المللی و منطقوی مساعدت میکند. طرفین، به عقیده پیتر توپیچکانوف کارشناس انستیتوت اقتصاد جهانی و مناسبات بین المللی، بصورت غیررسمی این ماده را در سند نهایی تسجیل نمودند:
هم روسیه و هم هند میدانند که برای ثبات در اروپا نقش کلیدی را سه دولت — روسیه، هند و چین بازی میکنند. در این مثلث نه تنها مناسبات دورنمایی تجارتی — اقتصادی، دیالوگ سیاسی، بلکه بی اعتماد معین به سطح هند و چین وجود داشت. به سطح روسیه — چین نیز مسایل خودی وجود دارند. و مسکو و دهلی از این نقطه نظر ارزومندی اعمار دیالوگ هرچه بیشتر وسیع در چارچوب مثلث روسیه — هند — چین و افزایش مساعی برای توسعه دیالوگ اقتصادی و سیاسی، تماس ها در عرصه امنیتی نشان دادند. مسکو و دهلی نشان دادند که انها به سطح جهانی به چارچوب بریکس احترام میگذارند و میخواهند در اینده نیز این چارچوب را توسعه بخشند. و به سطح منطقوی انها دورنمای بیشتر برای چنین موسسات، مانند مثلث روسیه — هند — چین و سازمان همکاری شانگهای مشاهده میکنند. هند قصد دارد از پوتنسیال سازمان همکاری شانگهای، زمانیکه عضویت کامل انه را کسب کند، بطور کامل استفاده نماید.
مسکو، دهلی نو و پیکن بسوی هماهنگی مواضع شان و عملکرد از سال 1998، زمانیکه افگینی پریماکوف، وزیر خارجه وقت روسیه مفکوره این مثلث را پیشکش نمود، پیش میروند. اقدامات به اسانی صورت نمی گیرند. حالا، وقتیکه سه کشور با ضرورت مساعی مشترک در حل منازعه در افغانستان و حل مساله سوریه به مثابه منبع تروریزم مواجه شدند، «لحظه حقیقت» فرا رسید. این نظر را اندری ولودین کارشناس اکادمی دیپلوماتیک وزارت خارجه روسیه اظهار داشت:
او گفت: "تطابق طبیعی سه دولت نیرومند یوریشیا صورت میگیرد. باید گفت، شخص ناریندرا مودی کار زیادی برای ان انجام داده، تا مناسبات شخصی خود را با شی جینپین رهبر چین بهبود بخشد. حالا این چوکات سه جانبه بر بنیاد تلاش طبیعی دول نسبت به یک دیگر، منجمله برای هماهنگی مساعی در حل مساله افغانستان و حل معمای سوریه، اعمار میشود. انهم در صورتیکه هند، تا جای که به من معلوم است، اماده است، در بازسازی بعد از جنگ سوریه شرکت ورزد. چین نیز نیات مشابه دارد. جهان واقعاً هم تقسیم ناپذیر است، مفکوره سلطه کدام یک کشور یا گروپ کشورها تحقق ناپذیر است. از همینرو هماهنگی مساعی ضروری می باشد. عملکرد سه کشور در چارچوب های مختلف — مثلث روسیه — هند — چین، بریکس، سازمان همکاری شانگهای و به اشکال مختلف دیگر — بصورت مشخص در چنین چوکات مشترک جهانی، عیار شده میتواند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала