سنت های عجیب سال نو در روسیه

© Sputnik / Alexander Vilf سنت های عجیب سال نو در روسیه
سنت های عجیب سال نو در روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسها بیش از 300 سال است که سال نو را جشن می گیرند و در طول این مدت سنت های زیادی از جمله اروپایی ، امریکایی و سنت های خاص اتحاد جماهیر شوروی را با هم پیوست دادند.

تجلیل از سال نو در زمان امپراتوری پتر کبیر آغاز شد. پیتر کبیر در سال 1699 با صدور حکمی — ساکنان این کشور باید تاریخ 1 جنوری — سال نو هر سال را جشن بگیرند. جشن و شادی هفت روز همچنان ادامه داشت و در طول این مدت هر شب از مقابل کرملین ترقه و فشفشه به هوا پرتاب میشد. مردم عادی در شب های سال نو از ترقه ها و فشفشه های به اندازه توانایی شان استفاده می کردند. مردم آن زمان درخت کریسمس را با اسباب بازی های چوبی ، انواع میوجات و شرینی تزئین می کردند و البته این یک نوآوری از کشورهای اروپایی به این کشور بود.

دِد موروز (بابا نوئل)

© Sputnik / Vitaliy Ankovدِد موروز (بابا نوئل)
دِد موروز (بابا نوئل) - اسپوتنیک افغانستان
دِد موروز (بابا نوئل)

پدر یخی روسی- شبیه بابا نوئل امریکایی هاست. اما پدر یخی (دِد مّوروز) روسی یک همکار دوشیزه به نام " ایسنیگورچکا" دارد. دِد موروز و ایسنیگورچکا فعالیت های خود را از اول ماه دسمبر آغاز می کنند و برنامه های مختلفی را در کودکستان ها، مکاتب و خانه های فرهنگی اجرا می کنند. کودکان طبق سنت در اطراف درخت کریسمس دایره ایی را تشکیل می دهد با خواندن اشعار و یا آهنگی از دد موروز تحفه دریافت می کنند.

مقر اصلی دِد موروز روسیه از سال 1998 شهری به نام "ویلیکی اوستیوگ" می باشد. مکان اصلی دد موروز — گنج تحفه ها و اداره پست او در این شهر قرار دارد. کودکان روسیه از سراسر کشور به این شهر نامه ارسال می کنند و از دد موروز اسباب بازی مورد علاقه شان را درخواست می کنند و جالب اینجاست که هیچ نامه ایی بدون پاسخ نمی ماند. بعضی نامه های این کودکان آنقدر با احساس است که نه تنها باعث اشک ریختن دد موروز بلکه باعث گریه همکارش می شود.

تفریح های خاص روز اول سال نو در روسیه

© Sputnik / Aleksey Drujinin /  مراجعه به بانک تصاویر تفریح های خاص روز اول سال نو در روسیه
تفریح های خاص روز اول سال نو در روسیه - اسپوتنیک افغانستان
تفریح های خاص روز اول سال نو در روسیه

معمول مردم روسیه جشن سال نو را با اعضای خانواده، بستگان و دوستان نزدیک خود تجلیل می کنند. آمادگی برای تجلیل از سال نو در طول ماه دسمبر جریان دارد- اما تاریخ 31 دسمبر — مهم ترین روز آمادگی این جشن است. مردم این کشور در روز اخر سال تلاش می کنند، تمام کارهای ناتمام شان را انجام دهند، قرضی خود را پس دهند، خانه هایشان مرتب کنند و درخت کریسمس شان را تزئین نمایند.

اعتقاد بر این است ، وارد شدن در سال جدید و نبستن دم سال کهنه شگون خوبی ندارد و یا هر طور از سال نو استقبال کردی، همان طور به پایان می رسد. این رایج ترین ضرب المثل های سال نو این کشور است. تقریبا گذاشتن درخت کریسمس در سال نو در تمام خانه یک سنت شده و معمولاً تمام اعضای خانواده آن را تزئین می کنند.

شب سال نو

© REUTERS / Maxim Zmeyevشب سال نو
شب سال نو - اسپوتنیک افغانستان
شب سال نو

جشن سال نو با بدرقه سال کهنه آغاز می شود. معمولا ساعت 22:00 میز غذا آماده پذیرایی می شود و مردم لباس های جشن را به تن می کنند. با قرار گرفتن در اطراف میز غذا به صحبت کردن در مورد اتفاقات سال گذشته، نتایج گیری، برنامه ریزی در سال پیش رو و آرزوی سلامتی و موفقیت برای یکدیگر می کنند.

با نزدیک شدن به آخرین دقایق سال کهنه و آغاز سال نو- رئیس جمهور این کشور طی پیام ویدیویی جشن سال نو را به تمام مردم روسیه تبریک می گوید. رئیس جمهور روسیه دقیقا ساعت 23:55 پیام تبریکی خود را آغاز می کند و اکثر کانال های تلویزیونی این کشور پیام رئیس جمهور را به طور مستقیم نشر می کنند. رئیس دولت طی این پیام تبریکی کوتاه، صحتمندی، موفقیت و آرامش و رفاه برای شهروندانش درسال جدید آرزو می کند.

و اما- رأس ساعت 00:00 با شنیدن زنگ ساعت، جشن اصلی و پایکوبی با نوشیدن شامپاین سال نو را با آرزو کردن آغاز می گردد. جالب اینجاست که مردم این کشور معتقدند، در این دقیقه هر آرزوی کرده باشی، برآورده می شود. برخی ها آرزوی شان را روی کاغذی می نویسند و در طول زنگ خوردن ساعت آن را آتش می زنند و خاکستر آن را در جام شامپاین شان می اندازند و می نوشند.

به عقیده برخی ها، با انجام این ریتوال، احتمال دارد هر آرزوی به حقیقت بپیوندد. ترقه و فشفشه ها از هر جا به آسمان پرتاب می شود، صدای شادی و نشاط و تبریک گفتن سال نو به دیگر در کوچه و خیابان این شهر طنین انداز است. بسیاری ها برای روشن کردن ترقه و فشفشه به سرک ها، میدان ها می آیند، آواز و سرود می خوانند و سال نو را به دیکدیگر تبریک می گویند.

ضرب المثلی است که میگن: هر کس در شب سال نو به خواب بماند- تمام سال تنبل و خواب آلود خواهد ماند. مردم این کشور بخاطر اینکه سالی مملو از خواب و تنبلی نداشته باشند، تا جایی که توان دارند به رقص و شادی می پردازند و تنها نزدیک های صبح به خانه هایشان می روند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала