جنرال ناتو: نیروهای مسلح پیمان از روسیه عقب مانده اند

© Flickr / Medien Bundeswehrناتو
ناتو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عقب ماندن نیروهای مسلح پیمان ناتو از روسیه

ناتو در زمان اخیر، خاصتاً در زمینه عصری سازی نیروهای مسلح روسیه، به شدت روبه زوال بود و حالا پیمان هراس دارد که توازن قوا در جهان به نفع روسیه برهم خواهد خورد. این نظر را جنرال ناتو هانس — لوتار دومریزی اظهار داشته است.
دومریزی اظهار داشت: " از لحظه، وقتیکه پوتین برای دوره دم رئیس جمهور شد، سرمایه گذاری روسیه در عرصه دفاعی به حدی تشدید گردید که در حال حاضر نیروهای مسلح ان فوق العاده عصری، انعطاف پذیر و دارای توانایی می باشند…".
در عین حال، به گفته جنرال، پیمان سطح خود را طی 25 سال اخیر با شدت پائین اورده، نیروهای مسلح ان در این مدت به اندازه 25% کاهش یافته است. حالا ناتو باید با دقت ناظر ان باشد که آیا مقیاس پیمان برای ان کافی است یاخیر، تا توازن قوا در جهان حفظ گردد. کارشناسان باید اوضاع را ارزیابی و درک کنند که آیا توازن به نفع یکی از جوانب برهم خورده یا خیر.
به عقیده دومریزی، در صورت تغییر توازن ناتو باید با روسیه راجع به خلع سلاح مذاکرات آغاز کند. اگر وضع روبه بهبود باشد، پس پیمان باید یکبار دیگر کار افزایش قدرت نظامی خود را آغاز کند، تا توازن را حفظ کند، چون فقط توازن قوا ثبات را در جهان تضمین میکند.
در صورت لزوم پیروی از سناریوی دوم ناتو عصری سازی اساسی نیروهای مسلح و احیای ان تجارب و تخنالوژی ها ضرورت است که در ظرف 25 سال از دست رفته اند. دومریزی فکر میکند که توجه اساسی باید به سیستم های مدافعه هوایی مبذول گردد، چون در برخی کشورهای عضو ناتو دستگاه های لازم اصلاً وجود ندارند.
جنرال دومریزی همچنان راجع به نتائیج 25 سال معلومات داد که عمده تاً برای پیمان ناکامی ها به بار اورده و برای کشورهای متحد متشنج و دشوار بودند. به گفته او، پروگرام تعلیمی رزمندگان در افغانستان ناکام شده و عملیات نظامی در ولایات قندهار، هلمند و قندوز بی مفهوم بودند. افراد مسلح جنبش طالبان قوی تر شده میروند. برعلاوه این، ناتو از اوضاع در سوریه، جای که خونریزی ادامه دارد، فوق العاده نگران است. جنگ داخلی که باعث قتل 300 هزار نفر شده، برای پیمان به فصل تاریک سال مبدل گشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала