نشست چهار جانبه صلح نخست در اسلام آباد و بعد در کابل برگزار میگردد

© AP Photo / Rahmat Gulاشرف غنی احمدزی، رییس جمهور افغانستان
اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
احتمال برگزاری نشست چهار جانبه صلح در اسلام آباد

نشست اول چهار جانبه اسلام آباد، کابل، پیکن و واشنگتن به شرکت معینان سیاسی وزارت های خارجه افغانستان و پاکستان و نماینده گان خاص امریکا و چین برگزار میگردد. در این باره رادیوی آزادی خبر داده است.
رئیس جمهور غنی در روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که بحث در مورد اجندای این نشست ها قبل از وقت است، اما تاکید کرد که هدف آن تامین صلح دوام دار در افغانستان می باشد.
آقای غنی افزود که اولین مرحله نشست چهارجانبه در اسلام آباد و مرحله بعدی آن در کابل برگزار می گردد:" این نشست در اسلام آباد دایر می گردد و نشست دوم در کابل برگزار خواهد شد، تلاش این است تا نقشه برای صلح پایدار ترتیب گردد، اما برای رسیدن به صلح پایدار مهم اینست که در مورد ابعاد جنگ وضاحت وجود داشته باشد. "
اشرف غنی گفت که در این نشست در مورد جنگ جاری در افغانستان که جوانب مختلف دارد، باید گفتگو صورت گیرد و جوانب جنگ واضح گردند.
این نشست چهارجانبه در مورد پروسه صلح افغانستان در حالی برگزار شدن است که در ماه جولای که نشست اول گفتگوها میان حکومت و طالبان مسلح با حضور نمایندگان چین و امریکا در شهر مری اسلام آباد برگزار گردید.
دور دوم این گفتگو ها به سبب اعلام خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین جنبش طالبان لغو شد، اما زمانیکه رئیس جمهور غنی در کنفرانس قلب آسیا در اسلام آباد شرکت ورزید، روابط خدشه دار شده افغانستان و پاکستان بهتر شد و یکبار دیگر بحث گفتگوهای صلح مطرح شد.
رئیس جمهور غنی میگوید، در جریان سفر اخیر راحیل شریف لوی درستیز نیروهای زمینی اردوی پاکستان این فیصله نیز صورت گرفت که طالبان صلح طلب و جنگ طلب باید از همدیگر تفکیک گردند:" شما دیدید که در بیانیه های سه جانبه و چهار جانبه به وضاحت این تفکیک صورت گرفت افراد که صلح را می پذیرند برای آنان چوکات سیاسی مطرح خواهد شد و کسانیکه صلح را نمی پذیرند دیگر جای تحمل برای آنان وجود ندارد. "
هرچند پیش از این حکومت افغانستان در خصوص نیت پاکستان در بخش پروسه صلح ابراز شک و تردید کرده و گفته بود که این کشور به گفته هایش صادق نیست، اما این بار معلوم خواهد شد که نشست های چهارجانبه در مورد صلح تا چه حد برای حکومت قابل باور است.
در عین حال، طبق گزارش های واصله، طالبان مسلح به دو گروه تقسیم شده و تا حال مسوولان هر دو گروه در مورد نشست چهارجانبه افغانستان، پاکستان، چین و امریکا چیزی نگفته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала