در چین اولین قانون ضد تروریستی تصویب شده است

© Sputnik / Maria Chapliginaجمهوری مردم چین
جمهوری مردم چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چین از عملیات روسیه در باره خنثی سازی تهدید تروریستی حمایت می کند

کمیته دایمی مجمع سراسری نمایندگان مردمی چین در روز یکشنبه گذشته اولین قانون مبارزه با تروریزم در تاریخ چین تصویب نمود. کارشناسان اشاره میکنند که قانون اقدامات مجموعی در باره مبارزه با تهدید تروریستی در داخل کشور پیشبینی میکند و همکاری بین المللی در این عرصه را توسعه می بخشد.
در سالهای اخیر تهدید تروریستی به یکی از عوامل مبدل گشته که ثبات داخلی در چین را برهم می زند. به این امر، منجمله، در «کتاب ابی در باره امنیت ملی» توجه مبذول گردیده است. این سند برای اولین بار نشر شده که نگرانی رهبری جمهوری مردم چین را نسبت این پرابلم خاطرنشان می سازد.
اکثراً مردم ملکی هدف حملات افراطیون قرار می گیرند. کارشناسان مسایل امنیتی اشاره میکنند که تاکتیک که در خاک چین برکار برده میشود، شباهت بیشتر به عمل القاعده یا سازمان های وابسته با ان دارد. این شبکه مخفی تروریستی از مرکزیت جدی امتناع ورزیدند. افراد مسلح وارداوردن ضربات نقطه یی آغاز کردند که به ذات خود اثر بزرگ دهشت افگنی، نسبت به خود اعمال تروریستی بوجود می اورد. اخرین اوج فعالیت های تروریستی در جهان چین را نیز در بر گرفت. عملاً همزمان با هسته های خارجی تروریستی تروریستان محلی نیز فعالیت های شان را، قبل از همه، در ایالت خودمختار شنجیان اویغور تحرک بخشیدند. در تاریخ 20 نوامبر پولیس ایالت خودمختار شنجیان اویغور 28 نفر مسلح را که قبلاً حملات بر معدن زغال سازماندهی کرده بودند، از بین بردند.
قابل یاداوری است که مبارزه که ارگان های امنیتی چین در ایالت خودمختار شنجیان اویغور طی سالیان متمادی پیش می برد، بسیاری ها در غرب مورد انتقاد قرار میدادند. در باره سرکوب آزادی های مذهبی و نقض حقوق بشر صحبت می کردند. روشن است که این کار به نفع جنگجویان تمام می شد و انها شیوه های هرچه بیشتر ماهرانه دهشت افگنی را بکار می بردند.
یاکوف بیرگر همکار ارشد علمی انستیتوت شرق دور اکادمی علوم روسیه و کارشناس مسایل چین میگوید که حالا کمتر کسی در این مورد تردید دارد که چین با عین تهدیدهای مواجه می باشد و همان اشکال فعالیت های تروریستی را برخود ازمایش میکند که غرب از انها صدمه می دید:
این واقعاً هم همین طور است، به خاطر که تروریزم — مشکل بین المللی است، نه پدیده کشور جداگانه. یعنی افراد مسلح در شمال — غرب چین، از شنجیان، ابتدا به اسیای جنوب شرقی و بعداً به شرق نزدیک نفوذ میکنند و این امر کاملاً معلوم است. این واقعیت تثبیت شده، پس مساعی مشترک ارگانهای ضدتروریستی بسیاری کشورها را مطالبه میکند، تا جلو تروریستان شنجیان جهت بازگشت به چین گرفته شود. اگر این کار را انجام نداد، پس تهدید گسترش خواهد یافت.
تحرک فعالیت جنگجویان گروه تروریستی «دولت اسلامی» — داعش و بحران سوریه توجه اضافی را به این مساله جلب کرد. معلومات راجع به اینکه باشندگان شنجیان در کمپ های افراد مسلح در خاک سوریه تعلیم می بینند، باعث نگرانی میگردد. چین از عملیات روسیه در باره خنثی سازی تهدید تروریستی حمایت نموده و اعلام داشته که برای افزایش همکاری بین المللی در این عرصه اماده است. قانون تازه تصویب شده امکانات اضافی برای این کار فراهم می سازد. منجمله، قانون برای اولین بار به استفاده از نیروهای مسلح چین در عملیات ضدتروریستی در خارج اجازه میدهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала