در پوهنتون دولتی مسکو مخابره کوانتی برای انتقال کلیدهای محرم ساخته اند

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر پوهنتون دولتی مسکو
پوهنتون دولتی مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اختراع مخابره کوانتی در پوهنتون دولتی مسکو

سیستم مصوون مخابره کوانتی برای انتقال کلیدهای محرم در لابراتوار تخنالوژی های نوری در پوهنتون دولتی مسکو ساخته شده است. در این باره موسس لابراتوار فوند تحقیقات دورنمایی خبر داده است.
سرگی کولیک آمر لابراتوار خبر داد:"ما مساله طرح سیستم مصوون کوانتی خود کار در کشور ما با استحکام ثابت شده کریپتوگرافیک حل نموده ایم. عملاً صحبت راجع به سیستم مخابره مطرح بحث می باشد که نه تنها انتقال کلیدهای مخفی را تامین میکند، بلکه کشف هرنوع جریانات مداخله و شنوایی را فراهم می سارد".
به گفته موصوف، چنین سیستم ها میتوانند منجمله در عرصه ملکی — برای معاملات بانکی نیز استفاده شوند. در عین حال، دانشمندان در جریان ایجاد وریانت های شبکوی چنین سیستم ها قرار دارند.
طوریکه در فوند اظهار داشتند، لابراتوار تخنالوژی های کوانتی نوری توسط فوند تحقیقات دورنمایی در سال 2014 بر پایه فاکولته فزیک پوهنتون دولتی مسکو بنام لومونوسوف ایجاد شده است. اهمیت ایجاد ان توسط گذار به سطح کیفی جدید تحقیقات در عرصه انتقال و پروسس اطلاعات تعیین میگردد.
سرگی گاربوک معاون فوند خبر داد: "لابراتوار طی یک سال کار نتائیج بسیار مهم در عرصه پروسس کوانتی اطلاعات کسب کرده است. برعلاوه این، ایجاد لابراتوار به ذات خود تا اندازه زیادی طرح نقشه راه در باره ایجاد تخنالوژی های پروسس کوانتی اطلاعات در کشور ما به اساس سفارش حکومت روسیه را توسط فوند تشویق نمود".
فوند تحقیقات دورنمایی در سال 2012 به شیوه مشابه آژانس امریکایی DARPA تاسیس شده که پاسخگوی پیشرفت نواوری ها در نیروهای مسلح امریکا می باشد. در حال حاضر فوند بالای 50 پروژه کار میکند و برای ان 35 لابراتوار در موسسات تحصیلات عالی و انستیتوت های علمی ساخته شده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала