کوریای شمالی بمب هایدروجنی آزمایش کرده است

© REUTERS / KCNAآزمایش بمب هایدروجنی در کوریای شمالی
آزمایش بمب هایدروجنی در کوریای شمالی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آزمایش بمب هایدروجنی کوریای شمالی زنگ خطر برای جهان خوانده شده است

کوریای شمالی راجع به انجام اولین آزمایش بمب هایدروجنی در روز چهارشنبه در ساعت 04:30 به وقت مسکو اعلام داشته است. راجع به موجودیت ان قبلاً یاداوری شده بود. کشورهای همجوار قبل از همه کوریای جنوبی و جاپان اظهار نگرانی کرده و وعده داده که جهت وضع تحریمات تازه علیه کوریای شمالی تلاش خواهند کرد.
پیونگ یانگ به نوبه خود اعلامیه حکومت انکشور را صادر نموده و تصریح کرده که به توسعه سلاح هستوی برای دفاع از خود در برابر امریکا دست زده و هیچگاهی ان را اولتر استعمال نخواهد کرد، اگر حق حاکمیت کوریای شمالی نقض نه گردد.
صبح روز چهارشنبه بعد از ان زنگ خطر به صدا دراورده شد، وقتی که زلزله شناسان کشورهای مختلف در خاک کوریای شمالی، در نزدیک پولیگون هستوی پهونگیری در ولایت کوهستانی یانگاندو، زلزله ثبت کردند. اگر بر گفته دانشمندان اروپایی باور کرد، شدت زلزله را 5.1 درجه ریشتر تشکیل داد و تا کوریای جنوبی به اساس معلومات انکشور امواج با شدت 4.3 درجه رسیده اند. انفجار در عمق یک کیلومتر صورت گرفته که مستقیماً در مورد آزمایش هستوی توسط کوریای شمالی شک بوجود اورد.
بعد از نیمه روز به وقت محلی از طریق تلویزیون مرکزی کوریای شمالی اعلامیه حکومت در این مورد منتشر گردید که به امر کیم چین ئین رهبر کوریای شمالی ازمایش «مطلقاً موفق» بمب هایدروجنی انجام شده است. در اعلامیه که آژانس تیلگراف مرکزی کوریای شمالی منتشر ساخته، گفته شده: "تا زمانیکه امریکا از سیاست خصمانه دست برندارد، هیچگاهی قطع امور طراحی هستوی و دیمونتاژ تاسیسات هستوی ممکن نخواهد شد".
در اعلامیه خاطرنشان گردیده: "اردو و مردم کوریای شمالی با جدیت نیروهای عادلانه بازداری هستوی، هم از نقطه نظر کیفی و هم از نظر کم برای ان افزایش خواهند داد، تا بصورت مطمئین اینده مشی انقلابی چوچخی را در طول تمام قرن تضمین نمایند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала