امریکا از درگیری عربستان با ایران جلوگیری نمی کند

© AFP 2023 / Paul J. RichardsJohn Kirby
John Kirby - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت: امریکا عربستان سعودی را در جنگ با ایران به آرامش دعوت نمی کند، بلکه هر دو طرف باید خونسردی خود را حفظ کرده و گفتگوی منطقی نمایند.

وزارت امور خارجه پس از پنج روز از حمله عربستان سعودی بر سفارت ایران در یمن طرفین را به انجام مذاکرات منطقی دعوت کرد. این اقدام پس از انکه ریاض و چند کشور دیگر روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کردند، صورت گرفت.

روابط ایران و عربستان سعودی پس از اعدام شیخ نمر روحانی شیعه در سعودی به شدت رو به وخامت گشته و معترضان خشمگین از اعدام شیخ نمر بر سفارت عربستان در تهران و قنسولگری در مشهد حمله کردند. تهران همچنین اعدام شیخ نمر را به شدت محکوم کرد.

کربی به پاسخ سوال خبرنگار در مورد اینکه آیا وزارت امور خارجه امریکا فکر می کند، ایران در این وضعیت می تواند اقدامات "یک جانبه " را انجام دهد، گفت: اقدامات احتیاط آمیز را باید از جانب عربستان سعودی درخواست کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا همچنین گفت: ایران می تواند نقش پر رنگ تری را در حفظ ثبات در منطقه ایفا کند.

کربی در جریان کنفرانس مطبوعاتی گفـت:" باز هم تکرار می کنم، ما از تنش های ناشی از اعدام شیخ نمر آگاه هستیم و میدانیم که این منبع اصلی این وضعیت که حس تاریخی را احاطه کرده، چی است. به این دلیل جان کری وزیر امور خارجه از طرفین خواستار حل و فصل دیپلماتیک می باشد.

پیش از این، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد، صبر و شکیبایی جانب آنها در درگیری با عربستان سعودی نامحدود نیست.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала