ولادیمیر پوتین: مسکو مناسبات حسنه با تهران را قدر میکند

© Sputnik / Alexei Nikolskiy /  مراجعه به بانک تصاویر بخش از مصاحبه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین با ژورنالیستان روزنامه Bild المان
بخش از مصاحبه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین با ژورنالیستان روزنامه Bild المان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بخش از مصاحبه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین با ژورنالیستان روزنامه Bild المان


رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در سوچی با کایم دیکمن ناشر روزنامه Bild المانی و نیکولاس بلومی معاون مدیر مسوول ان ملاقات نمود. رهبر روسیه و ژورنالیستان در بخش دوم صحبت توجه زیادی به اوضاع در سوریه، دورنمای حل ان و عملیات نیروهای هوایی — فضایی روسیه مبذول داشتند.
پوتین، منجمله، به سوالات زیادی مورد علاقه رسانه ها در این باره که مسکو در سوریه جهت دستیابی بر چه تلاش می ورزد و آیا بر ان پافشاری خواهد کرد، تا بشار اسد در مقام رهبری دولت باقی بماند یا خیر.
رئیس جمهور روسیه خاطرنشان ساخت:" در باره اینکه: متحد اسد، یا غیرمتحد او هستیم و ما در سوریه چه میخواهیم. میدانید، من به شما دقیقاً میگویم که ما چه میخواهیم: ما نمی خواهیم، تا اوضاع در سوریه طوری انکشاف نماید، طوریکه در لیبیا یا عراق انکشاف نمود".
به گفته پوتین، برای این کار قبل از همه ثبات بخشیدن به اوضاع در کشور ضروری است. ولی اکتفا بر این اشتباه خواهد بود — حرکت بسوی اصلاحات قانون اساسی در سوریه ضروری می باشد. بعد از طرح قانون اساسی نو برگزاری انتخابات برای همه ارگان های قدرت در جمهوری عربی سوریه ضروری است و فقط انگاه، وقتیکه ملت سوریه آینده دولت را تعیین کند، در ان ثبات و امنیت برقرار شئده میتواند.
رئیس دولت روسیه تصریح کرد: " انچه که به سوریه مربوط میگردد، پس من عقیده دارم که باید در جهت اصلاحات قانون اساسی حرکت نمود. این، واضحاً، پروسه پیچیده است. و بعداً بر مبنای قانون اساسی نو انتخابات قبل از موعد هم ریاست جمهوری و هم پارلمانی برگزار شود. و فقط خود ملت سوریه باید تعیین کند که چه کسی و چگونه کشور را اداره خواهد کرد. فقط در این صورت میتوان اوضاع باثبات، امن و شرایط برای رشد اقتصادی و رفاه مردم و شرایط برای ان ایجاد کرد، تا انها به اروپا فرار نکنند و در خانه های خود در وطن خود زندگی نمایند".
پوتین خاطرنشان ساخت، مسکو در عین حال بر ان پافشاری نخواهد کرد، تا اسد حتماً در نتیجه اصلاحات رهبر سوریه بماند. انتخاب را باید ملت سوریه بنماید و «اگر این کار به شیوه دموکراتیک انجام شود، پس شاید، اسد به رفتن به جای نیاز نخواهد داشت. و این مهم نیست که او رئیس جمهور باشد یا خیر».
ژورنالیستان المانی در جریان صحبت از رئیس جمهور روسیه خواهش نمودند، تا بر مسایل مبرم دیگر موضوعات بین المللی، منجمله بر مناسبات تشدیدشده بین ایران و عربستان سعودی بعد از اعدام نمر النمر مبلغ شیعه تماس گیرد. پوتین اظهار داشت که مسکو «مناسبات حسنه» هم با تهران و هم «مناسبات پایدار مشارکتی» با الریاض دارد.
ولادیمیر پوتین گفت: " تشنج بین ایران و عربستان سعودی کار مشترک در باره مساله سوریه، در باره مساله مبارزه با تروریزم و همچنان حل مساله پناهجویان را پیچیده تر می سازد".
از همینرو مسکو آماده است تمام مساعی برای ان بخرج دهد، تا مناسبات بین دو کشور را عادی سازد. ولادیمیر پوتین گفت: " ما از این متاسفیم که این کار صورت گرفته، انهم در صورتیکه مبلغ سلاح بدست علیه عربستان سعودی مبارزه نمی کرد. در عین حال حمله بر سفارت — در جهان معاصر حادثه مطلقاً غیرقابل قبول می باشد و این حقیقت است. تا جای که برای من معلوم است، مقامات ایران چند نفر محرک این غارتگری را بازداشت کرده اند. اگر شرکت ما در این لازم باشد، ما آماده ایم هرانچه لازم باشد برای ان انجام دهیم، تا منازعه، هرچه زودتر، رفع شود".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала