حکمت خلیل کرزی در مورد "نقشه راه" از عجله کارگرفت

© AP Photo / Abdul Khaliqحکمت خلیل کرزی در مورد "نقشه راه" از عجله کارگرفت
حکمت خلیل کرزی در مورد نقشه راه  از عجله کارگرفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

اولین بار اصطلاح«نقشه راه » دررابطه به طرح مذاکرات صلح که درنشست چهار جانبه هفته گذشته دراسلام آباد صورت گرفت٬ بکار برده شد. این اصطلاح در دیپلوماسی استفاده و هر چه بیشتر معمول می گردد.
« نقشه راه» جای خاص را در تاریخ پروسه آشتی بعد از جنگ و انواع تشنجات و برای بدست آوردن توافقات سیاسی و اجتماعی اختیار می نمایید.
در واقع هر پلان و پروگرام که به سلسله مراتب ٬قدم به قدم انجام داده شود و سناریوی اجرای آن مدتی طویل را در بر میگیرد ٬به اصطلاح « نقشه راه» مسمی می گردد.
«نقشه راه» نه تنها می تواند امکانات سناریو را بلکه ظرفیت های موثریت ٬ ریسک و همچنان طرق مساعد رسیدن به هدف را تعین می کند. «نقشه »به روی معلومات تحلیلی که میتواند امکانات آینده آنرا پیشبینی نماید اتکاه دارد.

​اولین بار این اصطلاح در اوایل سال ۲۰۰۳ در حل منازعات فلسطین در نشست نمایندگان ملل متحد٬ امریکا ٬ روسیه و اتحاده اروپا مطرح گردید٬ که در آن« نقشه راه »که امریکا پیشنهاد نمود ٬ مورد تایید جانبین قرار گرفت.

واقعا اگر در « نقشه راه » جانبین توانستند تمامی جهات حل معضله را ترسیم نمایند٬ این سند می تواند مهم بودن خود را بیشتر از بسیاری اسناد سیاسی تا دیر زمانی حفظ نمایید. البته بیشرفت در راه تحقق موادی « نقشه راه » را نمی توان در یک یا دو ملاقات مشاهده نمود٬ بلکه پروژه ترتیب شده در آن ضرورت به ملاقات های متحدد و دشواری دارد ٬ که از همین سبب بعضآ این پروسه به درازا کشیده و نتایج اش نامطلوب باقی می ماند.
در هفته ای گذشته مذاکرات چهار جانبه در اسلام آباد صورت گرفت که در آن از طرح «نقشه راه » اولین بار سخن زده شد, اما در اسلام آباد «نقشه راه» طرح نگردید و اینکه اشتراک کننده گان کدام نقشه ها را پیشکش خواهند کرد و کدام آن منحیث اصل قبول خواهد شد ٬ ممکن در هفته ای آینده در نشست کابل مطرح بحث قرار گیرد.
حکمت خلیل کرزی، معاون وزیر خارجه افغانستان در مصاحبه خود ٬بعد از نشست اسلام آباد٬ کمی از عجله کارگرفت. هنوز موادی «نقشه راه » و برنامه کاری تمامی طرف های شرکت کننده مشخص نشده و تا به حال واضع نگردیده که کدام شاخه ای از طالبان به رهبری ملا اختر منصور و یا ملا رسول و یا هم هر دو گروه در پروسه داخل خواهند شد ٬اما وی ابلاغ میدارد که همزمان با ادامه گفت‌وگوهای صلح ، عملیات‌های نظامی در سراسر افغانستان ادامه خواهد داشت که خوشبینانه نیست. طبعآ بهتر خواهد بود که با شروع پروسه مذاکرات جانبین در ساحات زیر تصرف خویش باقی بمانند و آتش بس را اعلان نمایند.
چنان چه در معضله اوکراین چنین صورت گرفت و تا به حال با وجودیکه کیف تمامی موادی فیصله نامه را عملی ننموده ٬ اما جنگ خاموش شد.
خاموشی جنگ در افغانستان آرزو های دریرینه مردم این سر زمین است ٬ امید میرود با طرح «نقشه راه » آتش بس عمومی اعلان گردد و جانبین آنرا مراعات نمایند. اگر صدای اسلحه خاموش شد٬ طرف های درگیر صدای همدیگر را خواهد شنید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала