عمده ترین هراس عربستان سعودی. راجع به پدیده ایران هراسی

© Sputnik / Sergey Mamontovایران
ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه روز دوشنبه با تلویزیون ایران، ضمن صحبت راجع به لغو تحریمات، تاریخ 16 جنوری را به مثابه مهمترین تاریخ در تحقق پلان مشترک جامع عملکرد در باره برنامه اتمی ایران توصیف نمود.

وزیر در عین حال خاطرنشان ساخت که این روز را میتوان سرآغاز مشکلات جدید خواند. ظریف، منجمله، بر بحران در مناسبات ایران با عربستان سعودی توجه متمرکز ساخت. وزیر خارجه ایران خاطرنشان ساخت: "فعالیت های تجاوزکارانه الریاض از هراس مقامات سعودی از بازگشت ایران به سیاست بین المللی ناشی میگردد. سیاست ایران هراسی دروغین که عربستان سعودی عملی می سازد، نتیجه نداده است. دشمنی با ایران هیچگاهی و به هیچکسی هیچگونه برتری نداده است".

چنین پدیده، مانند ایران هراسی، چگونه بوجود آمد و در چه تبارز می یابد؟ صباح زنگانی کارشناس ایرانی در باره مسایل شرق نزدیک، مشاور اسبق وزیر خارجه ایران و عضو مجلس جمهوری اسلامی ایران در سالهای 1980 — 1985 دیدگاه خود در این باره با مارینا الشعلان خبرنگار خبرگزاری «سپوتنیک» در میان گذشت:

دوسیه هستوی ایران که به عقیده هم صحبت ما، به یکی از علت ایران هراسی مبدل گشته، بسته شده است. صباح زنگانی میگوید، ولی باوجود این، ایران بازهم بارها با چلنج های مختلف از طرف مخالفان پلان مشترک جامع عملکرد در باره برنامه اتمی ایران مواجه خواهد شد. و مخالفان آن بهانه مبدل ساختن ایران به «هیولا» هنوز خواهند داشت:

میخواهیم یاداوری نمائیم، که در تاریخ 15 جنوری محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و فیدیریکا موگیرینی رهبر سیاست خارجی اتحادیه اروپایی اعلامیه مشترک راجع به تحقق مواقفت نامه هستوی ایران ایراد نمودند و تحریمات علیه ایران لغو شدند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала