الریاض عملیات محرم سی ای ای را در سوریه تمویل میکند

© REUTERS / Larry Downingادارات استخباراتی امریکا
ادارات استخباراتی امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تمویل عملیات محرم سیا در سوریه

اداره مرکزی استخبارات امریکا (سیا) در پیشبرد عملیات محرم در باره تسلیح شورشیان سوریه به عربستان سعودی وابستگی قوی دارد. این مطلب را روزنامه The New York Times نوشته است.
عربستان سعودی طی ده ها سال امریکا را از نقطه نظر پول تمویل میکرد و رازهای آنها را زمان که واشنگتن منازعات دور دست آغاز میکرد، مخفی نگاه میداشت. بعضاً دو کشور مشترکاً فعالیت مینمودند، گاهی سعودیان فقط چک های انجام عملیات محرم امریکایان امضا میکردند. آنچه که به جنگ در سوریه مربوط میگردد، پس سیا و سعودیان قبلاً در سال 2013 راجع به پیشبرد عملیات محرم «سیکمور» در باره آمادگی شورشیان سوریه توافق نموده بودند. طبق موافقت نامه، سعودیان تسلیحات و کمک مالی تامین میکردند و کارمندان سیا به شورشیان استعمال ماشیندار کلاشنیکوف و راکت اندازهای ضد تانک می اموختند. این مطلب را روزنامه به نقل از نمایندگان سابق و فعلی اداره امریکا نوشته است.
در مقاله گفته شده، حالا مناسبات بین واشنگتن و الریاض متحمل تغییرات شده، چون امریکا به واردات نفت وابستگی کمتر دارد و مشی نزدیکی با ایران را در پیش گرفته است. ولی ایتلاف آنها مانند گذشته حفظ شده و آن را بحر پول سعودی و منافع مشترک در حال شنا حفظ میکند. انجام عملیات مشترک یکی از عوامل است که چرا امریکا عربستان سعودی را آشکارا "به خاطر نقض حقوق بشر، برخورد غیرانسانی با زنان و حمایت از جنبش تندرو اسلامی — وهابیت" انتقاد نمی کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала