حمص در جستجوی طرق آشتی

© AP Photo / Vadim Ghirdaفعالیت کمیته آشتی در شهر حمص سوریه
فعالیت کمیته آشتی در شهر حمص سوریه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فعالیت کمیته آشتی در شهر حمص سوریه

رهبران دینی، نمایندگان مذاهب مختلف سوریه در چارچوب کار کمیته آشتی و دیالوگ طرق جلوگیری از دشمنی بین ادیان و مذاهب در بزرگترین شهر حمص در سوریه که در مرکز کشور موقعیت دارد و قلب آن شمرده میشود، مورد بحث قرار میدهند. حمص ساختار بسیار متونع دموگرافیک دارد که ضرورت راه اندازی گفتگوها بین نمایندگان مذاهب، ادیان و گروپ های مختلف را ایجاب میکند.
شیخ محسن الخدیر یکی از اعضای کمیته آشتی در حمص که در این شهر از سال 2011 فعالیت میکند، در مصاحبه با خبرگزاری «سپوتنیک» راجع به این معلومات داد که پروسه راه اندازی گفتگوها برای جلوگیری از رویارویی دینی در حمص چگونه پیش میرود. الخدیر خاطرنشان ساخت:"ما در فعالیت خود چند هدف را تعقیب میکنیم. یکی از آنها — راه اندازی دیالوگ، تامین روابط مستحکم بین تمام اقشار جامعه، بدون در نظرداشت تصورات مذهبی و تعلق به این یا آن جریانات می باشد". به گفته موصوف، در چارچوب این هدف اعضای کمیته سفرهای را به نقاط «داغ» کشور با اوضاع متشنج سیاسی، اجتماعی و نظامی انجام میدهند و با نمایندگان اقشار مختلف جامعه و جناح های مختلف درگیر در منازعه ملاقات می نمایند و سعی میکنند دیالوگ راه اندازی کنند و زمینه را برای جستجوی طرق آشتی فراهم سازند.
الخدیر، ضمن خاطرنشان ساختن این امر که حمص «به هدف نفوذ خارجی که به نفاق مذهبی دامن می زند، مبدل گشته»، گفت:"ما مساعی را برای آن به خرج میدهیم، تا باشندگان حمص را از نفوذ خارجی حفاظت کنیم. نباید اجازه داد، تا تفاوت های مذهبی بر زندگی سیاسی اثرات منفی بجا بگذارند و آنها نباید به علت بروز منازعه مسلحانه در جامعه مبدل گردند. قبلاً اشتباهات زیادی رخ داده و این حقیقت است. ولی ما باید علت و منبع آنها را درک نمائیم. فقط با «انجام این کار، ما میتوانیم مساعی خود را باهم متحد سازیم و همه تفاوت ها را کنار بگذاریم که در راه اندازی دیالوگ به ما مزاحمت میکنند و بر نقاط نظر مشترک خود بحث نمائیم. ما سعی مینمائیم همزیستی مشترک باهمی پیروان همه مذاهب و جریانات مذهبی را در خاک خود راه اندازی کنیم".
شیخ محسن الخدیر میگوید:" محکوم کردن مردم به خاطر تعلق آنها به ادیان و جریانات دیگر مذهبی — این به معنی دخالت در امور الهی می باشد. من به صفت عالم دینی مسلمان، باور دارم که دروازه های جنت بروی همه واعظان راه حق، بدون در نظرداشت اینکه، آنها به کدام دین تعلق دارند، باز می باشند. انسان همیشه میتواند شیوه راه پیدا کند که چگونه به خالق لایزال نزدیک شود. چیزی عمده که از انسان در روی زمین مطالبه میشود — زندگی کردن با تقوا در صلح و تفاهم با مردم می باشد که در دور و بر قرار دارند".
شیخ خاطرنشان ساخت:"بدبختانه، تا به حال تعداد زیادی مردم بی گناه، زنان و اطفال کشته شدند. ما باید سلاح را دور اندازیم و گفتگوهای صلح را آغاز کنیم. پسر مرا نیز کشتند. ولی من نمی توانم و حق ندارم تحت تائثر احساس تنفر و تشنگی انتقام جویی قرار گیرم و این حلقه بسته خشونت را ادامه دهم. ما سعی می ورزیم این مساله را به مردم تشریح کنیم، با نمایندگان همه اقشار اجتماعی دید و بازدیدها انجام میدهیم. هدف ما — راه اندازی معاشرت، دیالوگ مردم با یک دیگر می باشد".
در پهلوی ابتکارات در باره راه اندازی دیالوگ بین اردوی سوریه و گروه های مسلح، اعضای کمیته در باره آشتی یکجا با ساختارهای فعال ملل متحد در شهر و سازمان های محلی بشری برای آن مساعی به خرج میدهند، تا فضای تشنج، بی اعتمادی و اعتقادات نادرست که تا به حال در بین باشندگان در حمص احساس میشود، از بین ببرد.
مثال چنین فعالیت خیرات های مشترک می باشند که توسط سازمان های محلی اجتماعی تحت شعار «نان مشترک ما را باهم متحد می سازد» برگزار میشوند. در این خیرات های نان چاشت میتوانند همه باشندگان شهر بدون در نظرداشت تعلق عقیدتی و تعلق به جریانات مذهبی شرکت ورزند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала