برملا ساختن دست امریکا در فساد اداری افغانستان

© Sputnik / Mihail Kutuzovدالر
دالر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عامل عمده مهاجرت افغانها نه جنگ است ٬بلکه انواع فساد و عدم دسترسی به حقوق حقه شان.

گذارش سازمان شفافیت بین المللی این هفته سر و صدا های زیادی را در جهان و افغانستان براه انداخت. این سازمان درسال ١٩٩٣ ميلادى در برلین توسط رئیس سابق بانک جهانی پیوتر آیگین تاسیس گردید و امروز در بیشتر از صد کشور جهان نمایندگی های خود را ایجاد نموده. رهبری این سازمان را از سال ۲۰۱۴ ځارنوال دولتی کشور پیرو خوسه اوگاس بدست دارد ٬ موصوف در مبارزه با فساد در کشورش مشهور است وی در زمان ماموریت اش توانست چند تن از مقامات عالی رتبه این کشور رابه اتهام به فساد اداری به محکمه بکشاند. این مرد با قاطعیت در عمل رول عمده را در ترتیب دوسیه فساد رئیس جمهور صابق پیرو آلبرتو فخیمو و همچنان رئیس استخبارات ملی پیرو ولادیمرو مونتسینوسه داشت. این سامان در فدراسیون روسیه از اهمیت خاصی برخوردار می باشد و جهات مبارزه با فساد اداری این اداره در فدراسیون روسیه و سیع استو قرار ذیل می باشد:
— آماده ساحتن اذعان عامه و تامین حقوق حقه شهروندان
— نهادی ساختن کنترول توسط اتباع و دسترسی معلوماتی شان در کار ارگانهای دولتی
— تامین عملی میکانیزم ایجادشده در مبارزه با فساد
— رساندن کمک های حقوقی در تامین مبارزه با فساد
برای رسیدن به هدف این سازمان پروژه های مبارزه با فساد را طرح می کند که بسیاری از آنها در رسانه ها به شکل آزاد به نشر میرسد.
نمایندگی های این سازمان در روسیه فعالانه از عایدات و ملکیت های کارمندان بلند پایه ای دولتی بررسی می نمایند ٬ از صحت دیکلاریشن (فورمه عایدات) مقامات حکومتی ٬وکلا ٬ والیان ٬ قضات و سایر مقامات بلند پایه کنترول به عمل می آورد و از ثروت غیر قانونی شان گذارش تهیه می کند.
مراکزمبارزه با فساد اتباع کشور را در دفاتر خود می پزیرد و ایشان را در امر مبارزه با فساد کمک می کند ٬ اگر شهروندان ضرورت به مشکلات اداری در عرصه داشته باشند٬ این ارگان می تواند به دفاتر مربوط دولتی مکتوب بفرستد ٬ همچنان این سازمان مشوره حقوقی برای مردم در عرصه مبارزه با فساد می دهد, در مورد نوشتن عریضه به محاکمه ٬ ځارنوالی و ارګان های اداری ایشانرا کمک می نمایند٬ همچنان به شکل انلاین یا مستقیم ۲۴ ساعته از طریق سایت می توانند با مردم در تماس باشند.
در پهلوی پخش نتایج تحقیقات بین المللی٬ مرکز سازمان شفافیت بین المللی در روسیه تحقیقات در سطح مراکز و محلات را نیز انجام می دهد٬ همچنان نورم ها و لایه های دولتی را در فدراسیون روسیه مورد کنترول قرار می دهد و در سال ۲۰۱۰ با مکتب عالی اقتصاد در مسکو کتب و موادی تبلیغاتی میتود های مبارزه با فساد را تهیه نمودو به دسترس محصلین قرار دادند.
منبع عایداتی این سازمان را ارگان های دولتی ٬ غیر دولتی وهمچنان کمک های شخصی افراد و سرمایه داران تشکیل می دهد. نتایج مبارزه با فساد در روسیه را ناظرین نسبت به سال گذشته مثبت ارزیابی می کنند ٬ با تلاش های ارگن های نظارت بر فساد و همکاری های شان با این سازمان٬ روسیه توانست از ۱۷ کشور جهان در عرصه سبقت نمایید. هنوز کار های زیادی پیشرو است و در نظر است که این سازمان همکاری های خویش را بیشتر از هر وقت دیگر با مقامات مربوط روسیه شکل دهد.

گذارش این سازمان در رابطه به فساد اداری در افغانستان. 

این سازمان یک بار دیگر افغانستان را در مقام سوم فاسد ترین کشورهای جهان ثبت تاریخ نمود٬ افغانستان همواره در یک دهه اخیر مقام چهارم دوم و سوم را در این عرصه کسب می نمایید.
این سازمان اقرار میکند که هیچ کشوری عاری از فساد نیست و می آفزاید: با آن که میزان فساد در کشورهای توسعه یافته کم است ٬اما رابطه آنها با فساد کاملاً از نظر دور نیست. قسمی که می دانیم نمایندگان این کشور ها در افغانستان عامل اصلی فساد بوده اند. این غربی ها در ممالک خود در از بین بردن فساد پیشرفت های بزرگی را بدست آورده اند ٬ اما در فساد در کشور های دیگر مثل افغانستان دخیل استند. گذارش سیگار کاملا دست امریکایان را در فسادی اداری افغانستان برملا ساخت ٬ آنها از پولهای که برای کمک به این کشور اختصاص داده بودند و از طرف کانگرس به تصویب رسانده شده بود ٬ قسمت عظیم آنرا به اشکال مختلف به غارت برده اند ٬ و همچنان با مقامات افغانستان در تمامی سطوح آن٬ هم در مرکز و هم در سطح ولایات در زد و بند بودند که نه تنها باعث آلوده ساختن سیستم اداری افغانستان شدند ٬ بلکه قطره ای از دریا به آدرس اش به مصرف نرساندند. جای تعجب است که ۱۰۲ ملیارد دالر امریکایی در این ۱۴ سال در امر ګویا باز سازی افغانستان از طرف ایالات متحده ای امریکا هذینه ګردیده٬ از صورت مصرف این رقم ٬که به دهن راست نمی آیید٬ تا به حال هیچ ګذارشی در دست نیست.
نظر به ارقام ارایه شده سازمان سیګار ٬که از صورت مصرف سرمایه گذاری های امریکا در افغانستان نظارت می کند ٬ از جمله ۶۶ ملیارد دالری که تا به حال پنتاگون در امر مبارزه با تروریزم در افغانستان حاصل نموده ٬ از صورت مصرف ۴۵ میلیارد آن نتوانست گذارش اراهه نماید.
در مجموع تمایل به فساد در وجود انسانها است ٬ آما صرف سیستم های ادارای کشور ها مانع فساد و یا برعکس آن باعث رشد فساد میګردد. باید گفت که این عملکرد غربی ها که کشور های خود شان در رده های بلند پاکترین کشور ها قرار دارند و بسیاری از اتباع آنها به شکل از انواع در فساد افغانستان دست دارند ٬ باید این راهم بدانند که به کشور های خود ظلم بزرگی را مرتکب گردیده اند ٬ زیرا نظربه ارزیابی های که صورت ګرفته ٬ عامل عمده ای مهاجرت های اجباری افغانها به این« کشور های پاک از فساد»٬ نتیجه همان فسادیست که زاده خود «کشورهای پاک » در افغانستان است٬ زیرا سازمان شفافیت بین المللی خود گفته است که فساد اداری افراد فقیر و نیازمند را بی رحمانه متضرر می سازد و در بسیاری موارد فرصت های آموزش، صحت و رشد میلیون ها فرد را از بین می برد ٬ بنا همین است که از این کشور ها اتباع متضرر آن به کشور های غرب پناه می برند تا در آنجا بتوانند از این نعمت های که در کشور شان از ان محروم گردیده اند ٬مستفید گردند و امروز عامل عمده مهاجرت افغانها نه جنگ است ٬بلکه انواع فساد و عدم دسترسی به حقوق حقه شان.

 

.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала