آمریکا صبر وتحمل چین را آزمایش می کند

© Photo / Official U.S. Navy Pageکشتی نظامی امریکائی
کشتی نظامی امریکائی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ناوشکن آمریکایی به آب های جزایر پاراسل چین داخل شد.

 اول فبروری لو کان، نماینده ی رسمی وزارت امور خارجه ی چین در این باره اظهار داشت که امریکا به بهانه به اصطلاح " آزادی کشتی رانی " سیاست قدرت طلبی امریکا خود در بحر را نشان میدهد. این دیپلمات در کنفرانس خبری تاکید کرد: " طرح آزادی کشتی رانی" که آمریکا طی سالهای طولانی از آن حمایت و پشتیبانی می کند با حقوق بین المللی مطابقت نداشته و تمامیت ارضی ، امنیت و حقوق بحری سایر کشورهای ساحلی بحر را نقض کرده ، به طور جدی صلح و ثبات در منطقه را خدشه دار می کند.

30 جنوری نماینده ی پنتاگون جف دیویس اظهار داشت که ناوشکن نیروی بحری  آمریکا با نام " کورتیس ویلبور" به آبهای بحری چین جنوبی وارد شد تا مصونیت از قوانین حقوق بین الملل را تاکید نموده و آزادی شنا بحری  را در مسیر بحری  بسیار مهم کنترل و بررسی کند. در همان روز " وال استریت ژورنال" با استناد به محافل نظامی آمریکا اعلام کرد که ناوشکن به منطقه ی 12 مایلی وارد شده است و از اعلام هر گونه جزئیات در این باره امتناع نمود. برای آنکه آمریکا این منطقه را محدوده ی آبی چین نمی داند و معتقد است که این کشور به طور غیر قانونی جزیره های مصنوعی ساخته شده را از بین می برد. چین قاطعانه، اقدام آمریکا را به عنوان تهاجم غیر قانونی محکوم کرد. پروفسور انستیتوت علمی تحقیقاتی آکادمی دیپلماسی ارتباطات بین الملل وزرات امور خارجه چین به "اسپوتنیک" گفت:

گزمه در 12 میلی ساحل  تحت درفش آزادی کشتی رانی، اقدام تحریک آمیز علیه حقوق بین المللی بوده و دولت چین علیه آن اعتراض خواهد کرد. چین و آمریکا به عنوان دو قدرت بزرگ ، رقیب یکدیگر اند ، اما علیرغم اختلاف نظر، ما حق نداریم که اعلان جنگ کنیم. باید از طریق تماس ها، مشورت و مذاکرات مشکل را حل کنیم. در این مسئله چین صبوری نشان داده و در زمینه رشد قدرت چین ، سیاست آمریکا در طرح طویل المدت برنامه ریزی شده است.

این اولین بارنیست که طیارات نظامی و ناوشکن های آمریکایی صبر و تحمل چین را در منطقه ی مورد مناقشه ی جزایر در بحیره چین جنوبی آزمایش می کنند. این اتفاق بلافاصله بعد از آن بود که در چهارشنبه ی گذشته قوماندان عمومی بحر آرام نیروی بحری آمریکا دریاسالار هری هاریس بیان داشت که گزمه در این منطقه ادامه خواهد داشت. این یک تحریک دیگر است. دیمیتری موسیاکوف، کارشناس دانشکده ی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه معتقد است:

اوضاع متشنج می گیرد. خطر زیادی وجود دارد که امکان هر گونه درگیری بین طیارات و کشتی های جاسوسی و گزمه وجود دارد که متعاقبا عکس العمل ویژه ای را با خود خواهد داشت که شاید باعث درگیرها و برخوردهای جدی گردد. این مساله مشکل اصلی است. آمریکا هربار چین را با اقدامی برای دفاع از محدوده ای که چین متعلق به خود می داند ، تحریک می کند. آمریکا ناگزیر است که با روش های مختلف توانایی و قاطعیت خود را برای اقدامی در این منطقه از جهان نمایش دهد. برای نمایش قاطعیت به تصمیمات سخت و خشن نیازمند است که ممکن باعث درگیری جدی شود.

پنتاگون با افزایش فعالیت های خود در ساحه بحری چین جنوبی چه اهدافی را دنبال می کند؟ کارشناس نظامی کنستانتین سیوکوف در این باره می گوید:

آمریکایی ها به چین نشان می دهند که آنها قصد دارند بعدا هم در این منطقه تسلط خود را تضمین نمایند. دومین مسئله ای که آنها قصد دارند به چین نشان دهند، فشار نظامی است. به این معنی که چین باید از تلاش خود برای حمایت روسیه در خاور میانه دست بکشد. چین در حال حاضر به طور فعال سعی دارد نفوذ نظامی خود را در منطقه ی خاور میانه و آفریقای شمالی افزایش دهد. سومین مسئله این است که بخشی از استراتیژی مشترک آمریکا ، چین را به عنوان مخالف اصلی می شناسد. در این شرایط حضور کشتی های آمریکایی در بحیره چین جنوبی بخشی از این استراتیژی محسوب می شود.

چین بر علاوه اعتراضات دیپلماسی در ارتباط نقض تمامیت ارضی، به چه اشکال میتواند عکس العمل خود را در مقابل داخل شدن ناوشکن های آمریکایی به محدوده ی آب های بحیره چین جنوبی ابراز نماید. ویکتور یسین، مشاور گروپ قوای راکت استراتژیکی نیروی هوایی روسیه در این باره می گوید:

بعید نیست که ممکن چین کشتی های خود را به آنجا بفرستد تا امکانات و توانایی آمریکا را برای نزدیک شدن به این جزایر محدود سازد. اما فکر نمی کنم که  منجربه درگیری مستقیم شود. چین سعی میورزد که ناوگان بحری  نظامی خود را توسعه داده و امکانات جنگی و تاکتیک تخنیکی آنرا افزایش دهد. یکی از جهات اصلاحات برای نیروهای مسلح چین در واقع تجهیز قطعات بحری  است. که نه تنها تکمیل کشتی ها با تسلیحات معمولی بوده، بلکه تولید کشتی های تحت البحری نظامی جدید و از جمله با هدف استراتژیکی با راکت هایی بالستیکی دوربرد قاره پیما است.

کارشناسان همچنین خاطر نشان می کنند که ممکن چین کشتی های آمریکایی را با طیارت نظامی تعرضیخود همراهی نماید. این بار چین، ناوشکن آمریکایی را تحت نظارت گرفته و به خدمه آن هشدار داده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала