جنگ ستاره گان: کارشناسان راجع به نیروهای فضایی امریکا، روسیه و چین - بخش 1

© Sputnik / Alexander Mokletsovسفینه فضایی بوران
سفینه فضایی بوران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسابقات تسلیحاتی در فضا

در سایت مجله The National Interest امریکایی مقاله منتشر شده که در آن مساله پیشبرد جنگ های فضایی در آینده نزدیک و درجه آمادگی امریکا به آن مورد بحث قرار گرفته است. ادمیرال سیسیل حینی رهبر قوماندانی ستراتیژیک امریکا اعلام داشته که کشور باید توجه زیادی به مطالعه امکانات دشمنان بالقوه مبذول دارد و تمویل مالی پروگرام های فضایی را افزایش دهد و امادگی محاربوی را ارتقا بخشد. تلویزیون RT از کارشناسان نظامی روسیه خواهش بعمل آورده، تا بر موضوع برخورد ممکن روسیه، امریکا و چین در فضا تبصره نمایند.
یوری کنوتوف، مورخ نظامی و مدیر موزیم نیروهای مدافعه هوایی در محله مسکونی زاریا ناحیه بالاشیخه با اطمینان خاطر میگوید:"نیروهای فضایی — دورنمایی ترین نوع نیروهای مسلح می باشند". به گفته او، بر آن تاکید میشود، تا نخستین ضربه خلع سلاح کننده وارد آورده شود:"دشمن ضربه جوابیه وارد می آورد و سیستم مدافعه هوایی باید این تعداد کم راکت های جوابیه را نابود سازد. و عنصر عمده مدافعه ضد راکتی — اقمار مصنوعی می باشد". به این ترتیب، مبارزه در فضا، حفاظت اقمار مصنوعی و عبور از سیستم مدافعه راکتی به وظیفه درجه یک مبدل میگردد.
میخائیل خوداریونوک، مدیر مسوول روزنامه «خبررسان نظامی — صنعتی» با این اظهارات موافق است و می افزاید که در حال حاضر در جامعه هنوز " درک روشن وجود ندارد که ما تا چه اندازه به فضا: از مخابرات تا سیستم های راهنمایی، وابسته می باشیم. این وابستگی فوق العاده بزرگ است. تا این حد که اگر سیستم تعیین موقعیت جهانی از کار انداخته شود، پس سیستم جهانی مالی و تجارت جهانی از هم فرو می پاشد و همه خدمات لوژیستیکی تکه تکه خواهند شد".
یوری کنوتوف در پاسخ راجع به طرح های جاری فضایی روسیه میگوید که دریافت هرگونه معلومات رسمی در باره این مساله ناممکن است — این معلومات محرم می باشند. ولی او برای یاداوری زمان اتحاد شوروی و طرح های پیشتاز آن دوران آماده می باشد:" زمانیکه اولین شاتل امریکایی بوجود آمد — به مثابه اساس آن طرح های ما بکار گرفته شده بودند. بعداً تخنالوژی های «بوران» استفاده شدند. به خاطریکه امریکایان ما را بازی دادند. طبق تبلیغات آنها، شاتل تا ارتفاع 80 کیلومتر پائین می آید، بر فراز مسکو می برآید، ضربه اتمی بر کرملن را تمثیل میکند و دوباره به فضا بلند میشود. امریکایان قسماً به این مانور موفق میشوند. آنها به ما معلومات غلط دادند، و ما بصورت جدی به این کار کمر بستیم. یعنی، اگر دستگاه آنها این کار را تمثیل میکرد، پس سفینه های ما توانایی انجام واقعی این کار را داشتند". امریکا در حال حاضر سفیه فضایی رفت و برگشت چند مرتبه یی دارد. طوریکه کارشناس میگوید، این سفینه مدت تقریباً یک سال در فضا قرار داشت و اینکه کدام اهداف را تعقیب میکرد، تا به حال معلوم نیست — "یا اکتشافی بود و یا حامل راکت ها بود که در کدام لحظه میتوانست «غوطه ور شود» و بر مسکو و پیکن ضربات وارد سازد".
به احتمال زیاد، مقصد کنوتوف طیاره آزمایشی مداری X37B می باشد. خودوریونوک معتقد است که امریکایان میتوانند از آن برای حل وظایف مختلف محاربوی استفاده کنند:" این طیاره سال ها میتواند در فضا باقی بماند. معلومات در باره آن محرم اند، ولی اگر طیاره توسط توپ شلیک سریع با بور کوچک هم تجهیز شود، پس از آن به مثابه وسیله نابودکننده دستگاه های فضایی و اقمار مصنوعی استفاده شده میتواند. در شرایط بی وزنی امکانات استفاده از چنین تسلیحات به شدت افزایش می یابد، چون در آنجا مقاومت هوا وجود ندارد. برعلاوه این، طیاره امکانات وسیع مانور دارا می باشد".
کنوتوف باور دارد که اگر امریکایان چنین طرح ها را پیش می برند، پس روسیه بی تفوات باقی نخواهد ماند. او می افزاید که امریکایان بر چیزهای گران قیمت پافشاری میکنند، "ولی ما راه صرفه جویی معین را در پیش می گیریم، ما دقیقاً چنین وسایل تهاجمی را کاپی نمی کنیم، بلکه چیزهای دیگر را می سنجیم که بدتر نخواهند بود". کارشناس یکبار دیگر به دوران اتحاد شوروی بر میگردد. آنگاه چین لایزر را بر بنیاد طرح های شوروی آزمایش کرد. در اتحاد شوروی پروژه بنام «تیرا — 3» یاد می شد. یوری کنوتوف خاطرات خود را در میان می گذارد:"در آن زمان تخنالوژی ها موثر نبودند، در فاصله 100 کیلومتر داغ های لایزری اندازه 1،25 متر داشتند. یعنی با چنین داغ ها از بین بردن هیچ چیز ممکن نبود. بر یکی از شاتل های امریکایی تجربه انجام دادند و آن را توسط چنین لایزر هدف تشعشعات قرار دادند. در آنجا وسایل از کار افتادند و عمله پرواز خود را بدتر احساس کردند. امریکایان بعداً از طریق کانال های محرم علیه ما اعتراض کردند. ولی، در هر صورت، معتقد شدیم که با چنین وسایل میتوان اقمار مصنوعی را از کار انداخت".
با وجود این همه، با مقایسه امکانات روسیه، امریکا و چین، کارشناس باور دارد که چین در مورد این مساله بسیار عقب مانده است:"آنها همیشه بسیاری چیزها را از ما کاپی میکردند و چیزهای را در انگلستان بدست آوردند. فعلاً چین در مورد این مساله گام های اولی بر میدارد. طرح های جدی را فقط روسیه و امریکا دارند. اگر سال های 90 نمی بود، روسیه از امریکا پیش قدم میشد. یلتسن اصلاً یک عده تخنالوژی ها را به امریکایان تحفه داد. ما بعداً جابجا ایستاده ماندیم و امریکا همه چیز را انکشاف و توسعه بخشیدند و به حساب این کار بر پیشرف دست یافتند. ولی ما حالا عقب مانی را جبران میکنیم".
ادامه دارد…

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала