ویروس زیکا به تهدید به مقیاس جهانی مبدل گشته است

© AFP 2023 / CHRISTOPHE SIMONمبارزه علیه ویروس زیکا
مبارزه علیه ویروس زیکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تهدید گسترش ویروس زیکا

مارگریت چین رئیس سازمان صحی جهان اعلام داشته که ویروس زیکا تهدید خاص برای زنان حامله به بار می آورد، چون باعث عارضه جینیتیکی طفل در رحم مادر میگردد. در این باره روزنامه «ایزویستیا» نوشته است. برعلاوه عوارض مادرزاد اطفال، ویروس میتواند به افزایش ناراحتی های عصبی در بزرگ سالان، مانند مرض گیینا — باری گردد که به مرض فلج منجر میشود. رئیس سازمان صحی جهان به مادران آینده به تعویق انداختن سفر به مناطق شیوع مرض و همچنان حفاظت خود از گزدیدن پشه ها توصیه کرد.
مرض ساری که توسط گزیدن پشه ها منتقل میشود، در تمام امریکای لاتین، خاصتاً در برازیل و کولمبیا شیوع یافته است. این مرض بار اول در سال 1947 در یوگندا تثبیت شده بود. نام آن از جنگل زیکا در افریقا مشتق شده و از آنجا به آسیا و امریکای لاتین شیوع یافت. طبق ارزیابی سازمان صحی جهان، ویروس زیکا مانند ویروس ایبولا خطرناک می باشد.
طوریکه ژاک واگنیر رئیس دفتر ریاست جمهوری برازیل اعلام داشته، شیوع بیماری برگزاری مسابقات المپیک تابستانی را در ریو دی جنیرو تهدید نمی کند که از تاریخ 5 تا 21 اگست برگزار میشوند.
واگنیر گفت:"ما باید به ورزشکاران که به برازیل می آیند، توضیح کنیم که خطر مبتلاشدن به ویروس، اگر شما زن حامله نباشید، صفر است". مورد ابتلا به این ویروس در سویس نیز ثبت شده اند. یک حادثه در دنمارک راجستر شده است. راجع به اولین ابتلا به این بیماری در امریکا و همچنان در کانادا نیز خبر داده شده است. همه مریضان از کولمبیا و سلوادور بازدید نموده بودند.
قبلاً ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از ویرانیکا سکوارتسووا وزیر صحت روسیه خواسته بود که به معلومات راجع به گسترش ویروس زیکا توجه مبذول دارد و کار بالای داروهای مربوطه را آغاز کند.
دانشمندان روسیه همین اکنون میتود تشخیص فوری مرض زیکا را طرح کرده که بر اساس معاینه خون مریض صورت می گیرد. دریافت جواز آن تا ماه مارچ سال 2016 در نظر می باشد. در این باره ویکتور مالییف معاون انستیتوت علمی — تحقیقاتی مرکزی بیماری های واگیر ساری اداره نظارت روسیه، ویروس شناس و اکادیمیسین اکادمی علوم طبی روسیه خبر داد.
میخواهیم یادواوری نمائیم که دانشمندان روسیه قبلاً دو واکسین موثر ضد ویروس مرض بد نام مشهور ایبولا که باعث از بین رفتن بیش از 11 هزار باشنده افریقا گریدیده بود، ساخته اند. این واکسین ها در لابراتوارهای روسیه اختراع و آزمایش شده اند. در جنوری سال 2016 سازمان صحی جهان راجع به ختم شیوع این بیماری واگیر ساری اعلام داشت، ولی در هفته گذشته موارد نو ابتلا به بیماری ایبولا در سیرالیون ثبت شده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала