ترکیه نسبت تحریمات اقتصادی روسیه 9،2 میلیارد دالر خساره متحمل شده است

© Sputnik / Viktor Tolochko /  مراجعه به بانک تصاویر بادنجان رومی
بادنجان رومی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کاهش شدید صادرات ترکیه به روسیه

تحریم های که روسیه بعد از حادثه سقوط طیاره بمبارد روسی در ماه نوامبر سال 2015 علیه ترکیه وضع کرد، باعث تاثیرات شدشد منفی بر اقتصاد ترکیه گردیده اند.
صادرات ترکیه در ماه جنوری سال 2016 به اندازه 14،4 درصد کاهش یافته و مبلغ 9،2 میلیارد دالر را تشکیل داده است.
خدیجه کاراخان اقتصاد دان ترکی و کارشناس بنیاد مطالعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در گفتگو با خبرگزاری «سپوتنیک» وضعیت اقتصادی ترکیه و تاثیرات تحریم های روسیه بر آن را توضیح داده نموده است. او می گوید:«ما شاهد سقوط حجم صادرات به روسیه هستیم. مساله مهم اثقرگذار در این جا تحریم های روسیه است. طبق آمار اتحادیه صادرکنندگان ترکیه، جدی ترین ضربه بر بخش محصولات زراعتی و صنایع نساجی و موترسازی وارد شده است.
وضعیت عرصه توریزم موضوع جداگانه است. در سال 2015 نسبت شرایط نامساعد در اقتصاد روسیه، تعداد توریستان روسیه در ترکیه تا 18% کاهش یافته است. ما به این نظریم که کاهش توریستان روسیه نتیجه تحریم هایی می باشد که از سوی روسیه علیه ترکیه وضع شده و در آینده نیز پیامدهای آن بیشتر خواهد شد».
کاراخان می گوید که در حال حاضر پیشبینی خسارات ناشی از این تحریمات برای ترکیه کمی دشوار است. وی در ادامه توضیح داد: «سناریوی خوشبینانه ای درباره توسعه حوادث وجود دارد. این سناریو به گرم شدن روابط بین ترکیه و روسیه مربوط می شود. گزینه دیگر این است که ترکیه بازار دیگری درعرصه اقتصادی پیدا کند. اما به هر صورت حالا روشن است که محدودیت های اعمال شده از سوی روسیه در ادامه بر وضعیت اقتصادی ترکیه تاثیرات منفی بجا خواهد گذاشت».
خدیجه کاراخان ضمن صحبت راجع به گزینه های دیگر برای تغییر جهت مناسبات با روسیه، به ایران اشاره می کند. در عین حال بازار ایران نمی تواند خسارات وارده به ترکیه را جبران کند. جبران خسارات ناشی از برهم خوردن مناسبات ترکیه و روسیه ناممکن است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала