دانشمندان: قمر مصنوعی «آئیست – 2 دی» میتواند از مدار اعماق زمین را مشاهده کند

© Sputnik / Sergei Mamontov /  مراجعه به بانک تصاویر میدان فضایی وستوچنی
میدان فضایی وستوچنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه قمر مصنوعی نسل نو را از میدان فضایی وستوچنی به فضا پرتاب میکند

دستگاه کوچک فضایی «آئیست — 2 دی» که به مدار زمین از میدان فضایی وستوچنی رسانده خواهد شد، میتواند از فضا انچه را که در زیر چتر پنجه های انبوه درختان و سطح زمین قرار دارند، مشاهده کند. این مطلب در اطلاعیه مرکز روابط اجتماعی پوهنتون دولتی هوایی فضایی ساماره تذکر یافته است.
در اطلاعیه گفته شده:" در «آئیست — 2 دی» که در تاریخ 22 جنوری به میدان فضایی وستوچنی منتقل شده، وسایل راداری نصب شده که به وسیله آنها دانشمندان امکان انجام مشاهدات از فضا نه تنها در سطوح قابل دید، بلکه در زیر سطوح و همچنان ساختارها و ساختمان های پوشیده توسط قشر نباتی تمرین خواهند کرد. مشاهدات به طریق موقعیت فعال زمین در دامنه نوسانات نو راداری صورت خواهد گرفت. دستگاه تعیین موقعیت در پوهنتون دولتی تیلی کمونیکشنی و اطلاعاتی ساماره طراحی شده است.
تا به حال دستگاه تعین موقعیت رادیویی در«آئیست — 2 دی» به نقاط اخذه زمینی وابسته می باشد. ولی دانشمندان امیدوارند که به کمک آن تخنالوژی های نو زونداژ زمین از فاصله دور را آزمایش خواهد کرد، تا در آینده رادار فضایی با دقت بهتر به دستگاه های زمینی وابسته نباشد.
دستگاه تعیین موقعیت راداری میتواند چند بار در شبانه روز تصاویر مهم موقعیت رادری اراضی را در شاع تا 20 کیلومتر در اطراف نقطه ثابت آخذه زمینی عکاسی نماید. این تصاویر امکان کنترول موسسات زراعتی به نفع زمینداری دقیق، نظارت بر تغییرات محلی به نفع ادارات مختلف، ترتیب نمودن نقشه عوارض اراضی و نظارت بر آن با دقت تا چند سانتی متر فراهم میکند. برعلاوه منظره یونوسفیر زمین نیز ترتیب شده میتواند.
اولیگ گوریاچکین آمر دیپارتمنت اساسات نظری رادیو تخنیک و مخابرات پوهنتون دولتی هوایی فضایی ساماره به این ارتباط اظهار داشت:"دستگاه تعیین موقعیت راداری داخلی که در توامیت با وسایل زمینی کار میکند، امکان مشاهده اهداف مختلف در روی زمین و ساختارهای پوشیده تحت درختان یا نباتات دیگر با دقت مکانی تا 5 متر فراهم می سازد".
به گفته موصوف، "عمق نفوذ در زیر زمین نسبت به دستگاه های رادری تعیین موقعیت موجود در فضا، بطور قابل ملاحظه بیشتر است و به رطوبت و ساختار خاک مربوط می باشد".
دانشمند گفت:" این عمق از ده ها سانتی متر در خاک معمولی تا ده ها متر در صحرا میرسد. گنجینه های پنهان شده در اعماق را نمی توان کشف کرد، ولی انچه که در کاسه جنگل پوشیده قرار دارد، دیده میشود".
به گفته دانشمند، دستگاه راداری تعیین موقعیت که در قمر مصنوعی «آئیست — 2 دی» نصب شده در حال حاضر بی مانند می باشد. گوریاچکین تدقیق ساخت:" چنین وسایل در جهان تا به حال وجود ندارند. پرتاب دستگاه راداری مونوستاتیکی با دامنه رادیویی با دقت 30 متر BIOSAR توسط آژانس فضایی اروپایی در سال 2020 در نظر می باشد".
در قمر مصنوعی «آئیست — 2 دی» مجموعاً هشت نوع وسایل نصب شده که از جمله آنها شش آنها در پوهنتون دولتی تیلی کمونیکشنی و اطلاعاتی ساماره طراحی و ساخته شده اند. دانشمندان پوهنتون دولتی ساماره قصد دارند اثرات عوامل ساحه فضایی را بر اجزای مختلف الکترونی تحقیق کنند و تخریب نمونه های عناصر سطحی دستگاه فضایی را مطالعه کنند و تجربه راجستر شهاب های کوچک و ذرات زباله های فضایی را در مدار نزدیک زمین انجام دهند.
پرتاب قمر مصنوعی «آئیست — 2 دی» در عملیات اول پرتاب از میدان فضایی وستوچنی توسط راکت حامل «سایوز — 2 — 1 а» یکجا با دستگاه فضایی علمی «لومونوسوف» و نانو سپوتنیک "SamSat-218" در نظر می باشد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала