شکاف لایه ازن در قطب شمال در بهار افزایش می یابد

عضو شوید
براساس گزارش های علمی، آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده ها و زمستان سرد، باعث بزرگتر شدن شکاف لایه ازن در قلب شمال شده است.هواشناسان هراس دارند، با شروع بهار و گرم شدن ،لایه ازن قطب شمال بار دیگر به شدت ضربه خواهد خورد.

پس از تایید شکاف لایه ازن در سر تاسر قطب جنوب بسیاری از کشورها توافق نمودند که اقداماتی را در این مورد انجام دهند. به همین دلیل در سال 1989 بیش از 70 کشور جهان پروتکل مونترال را که هدف اصلی آن کاهش تولید گازهای مخرب بود امضا کردند. انتشار ترکیبات کلر و گازهای مخرب به برم ازن ها پس از امضا پروتکل مونترال کاهش یافته و شکاف ازن کوچکتر شده است. با این حال، مواد کیمیاوی به آرامی وارد اتمسفر شده و همین باعث شده است که هر زمستان شکاف بزرگ جدید بر افرار قطب جنوب ایجاد گردد.

پیش از این، این مسائله قطب شمال را تهدید نمی کرد، اما زمستان سرد سال 2015 —2016 تراکم اسید نیتریک (عمدتاً از منابع طبیعی) شکل گیری رنگین کمان و تشکیل ابرها در عرض های جغرافیای شمالی لایه ازن را تهدید می کند. تشکیل ابرهای پی اس سی باعت واکنش کیمیاوی که مولکول های هیدروژن، کلر و اتم های برم می گردد. علاوه براین، سه جزء مورد نیاز برای واکنش‌های کیمیاوی تخریب کننده ازن شامل کلر ناشی از کلروفلوئوروکربن‌های ساخت دست بشر، دماهای بسیار سرد و نور خورشید معمولا همزمان در قطب شمال وجود ندارند، می باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала