کارمند سابقه دار سی ای ای: اشتباه امریکایان این است که تاریخ روسیه را نمی دانند - بخش 1

© Sputnik / POOL/Sergey Guneevرئیس جمهور پوتین و بارک اوباما
رئیس جمهور پوتین و بارک اوباما - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نظر کارمند سابقه دار سی ای ای در باره مناسبات روسیه - امریکا

بسیاری از امریکایان فکر می کنند که روسیه سیاست خارجی خود را با توجه به جاه طلبی های خود و تمایل اش برای توسعه و گسترش نفوذ در جهان عملی می کند.
رِی ماکگورن، کارمند متقاعد سازمان سیا به این باور است که حتی عده ای از آنها گمان می کنند که طی سالیان متمادی برخی از تصمیمات مسکو در واقع "عکس العمل طبیعی نسبت به اقدامات رئیس جمهور ترومن و اخلاف او می باشد". وی معتقد است که برای درک سیاست کشور مهم است که تاریخ آنرا بدانیم. کارمند سابق سازمان اطلاعات امریکا به پاتریک سمیت خبرنگار روزنامه salon در دسمبر سال 2015 در این باره اعلام داشته بود و سمیت بعداً در مقاله منتشره در روزنامه نظر ماکگورن را در خصوص بسیاری از مسایل مهم و مبرم بین المللی ارایه نموده بود.
بخش اول این تحلیل را خدمت شما تقدیم میداریم.
ماکگورن ضمن صحبت در مورد ضرورت فراموش نکردن تاریخ ، اوضاع نفرت انگیز، به عقیده او، را به یاد می آورد ؛ زمانی که در اروپا مساله مورد بحث و بررسی قرار داشت که آیا روسیه برای شرکت در جشن 70 مین سالگرد پیاده شدن نیروهای متحدین در نورماندی دعوت شود یا خیر، در حال که تلفات اتحاد جماهیر شوروی را در جنگ با هیتلر تقریبا 27 میلیون نفر تشکیل میداد.
ماکگورن اوضاع را اینطور ترسیم کرد: " سال گذشته ، اتفاق جالبی رخ داد وقتی که تصمیم گرفته شد که درماه جون 70 مین سالگرد پیاده شدن نیروهای متحدین در نورماندی جشن گرفته شود و کسی به طور جدی پیشنهاد کرد که از روس ها دعوت نشود. شما تصور کنید که فرد روس چه حسی خواهد داشت، وقتی که چنین چیزی را می شنود؟ "
این مامور متقاعد سازمان سیا اعتراف نمود که سال های زیادی را جهت مطالعه فرهنگ و طرز تفکر روسان صرف کرده و با گذشت زمان درک بهتر روسان و احترام گذاشتن به آنها را اموخته است، آنهم در صورت که روسها شباهت زیادی به امریکایان دارند".

اوکراین و کریمیه

ری ماکگورن بصورت خسته ناپذیر در باره اهمیت تاریخ گذشته صحبت می کند. او به گونه مثال خبرهای رسانه های غربی را در خصوص حوادث اوکراین ، مساله روابط متقابل مسکو و کییف و پیوستن کریمیه به روسیه یاداوری میکند.
مامور سابقه دار سازمان اطلاعات امریکا ابراز تعجب می کند: " اگر رسانه های امریکایی را بخوانیم ، این تصور بوجود می آید که تمام داستان مربوط به اوکراین در تاریخ 23 فبروری سال 2014 آغاز شده است. واشنگتن پست مقاله ای را چاپ کرده است که عنوان آن چنین بود: " پوتین قبلاً طرح اشغال کریمیه را آماده کرده بود". بر چه پایه و اساسی آنها چنین نتیجه ای گرفته اند؟ فلم مستندی وجود دارد که در آن پوتین شرح می دهد که در تاریخ 23 فبروری او مشاورین امنیت ملی را نزد خود فراخوانده بود".
ماکگورن خاطر نشان می سازد که این اتفاق بلافاصله بعد از کودتا در اوکراین رخ داده بود، وقتی که با تایید امریکا ویکتور یانوکویچ را در کییف سرنگون کردند." ماکگورن ابراز تعجب میکند که بسیاری از دوستانش که دانش و آگاهی خوبی دارند این موضوع را نمی دانند. همچنین این امر مهم است که ارسنی یاتسنیوک نخست وزیر جدید شد: نامش در مکالمه ویکتور نولاند مشاور وزیر امور خارجه امریکا با جفری پیت سفیر امریکا در اوکراین شنیده می شود و این گفتگو ضبط شده و در اینترنت وجود دارد.
مامور اسبق سازمان سیا می گوید: من در تاریخ 23 فبروری از خواب بیدار شدم ، رادیو را روشن کردم و شنیدم که در کییف کودتا صورت گرفته است! چه کسی نخست وزیر شده ؟ یاتسنیوک. او تا به امروز در این مقام مانده است".
ماکگورن در ارتباط با پیوستن کریمیه با روسیه، یاداور می شود که " پوتین در تاریخ هفدهم اپریل سال 2014 در جریان گفتگوی داغ سه ساعته با مردم روسیه گفت: آغاز اقدامات ما در خصوص کریمیه به خاطر تهدیداتی صورت گرفته که از سیستم دفاع ضد راکتی ناشی می شود" یعنی بازهم این کار در پاسخ به عمل غرب انجام میشود.
میخواهیم یاداوری نمائیم که پیوستن کریمیه به روسیه نتیجه اراده دموکراتیک ساکنان جزیره نما محسوب میشود که هنگام همه پرسی در ماه مارچ سال 2014 به آن رای دادند. راه اندازی همه پرسی در کریمیه با معیارهای حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد مطابقت داشت.
ادامه دارد…

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала