غرب به واقعیت ها پی برده است

© AFP 2023 / Kena Betancurچورکین
چورکین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ویتالی چورکین: آمریکا پی برد که موفقیت در سوریه حل و فصل سیاسی را می‌طلبد

ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد ظهار داشت که امروز فضائی مذاکرات در حل بحران سوریه با آنچه که دو سال پیش بود تفاوت زیادی دارد. به گفته چورکین، در طرز تفکر واشنگتن مراکز اساسی اروپا با وجود اختلاف نظر ها تحول قابل توجه صورت گرفته است.

نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد در مصاحبه با «راشا تودی» اعلام کرد: «مفکوره در مورد اینکه دولت اسد را به آسانی می‌توان سرنگون کرد، دیگر مبرم نیست. درک آن بوجود آمده که موقعیت سیاسی سوریه، از تصورات قبلی آن مشکلتر است و تدوین حل سیاسی آن به مساعی زیادی نیاز دارد».

چورکین معتقد است که دستاورد دیپلماتیک اصلی سال گذشته، تصویب  قطعه نامه 2254 با شرکت سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و به سرپرستی جان کری وزیر خارجه آمریکا انجام شد.

ویتالی چورکین در جواب به اتهامات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این خصوص که روسیه قصد دارد از سوریه یک کشور کوچکی بسازد، گفت که تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه از اهمیت بسیار بالا برخوردار است. وی گفت که حفظ  تمامیت ارضی سوریه را می‌توان از طریق جلب کرُد ها به مذاکرات بین سوریائی ها تأمین کرد و این همان چیزی است که آنقره علیه آن اقدام می کند.

ویتالی چورکین ادامه داد: «همانا به این علت است که روسیه از شرکت کرُد های سوریه در مذاکرات طرفداری می کند، ولی دولت ترکیه علیه این کار اقدام می‌کند و اجازه نمی دهد که کرد های سوریه پشت میز مذاکره بنشینند و بدین طریق، ایده حفظ تمامیت ارضی دولت سوریه را دور می اندازد. این استراتژی ترکیه عجیب به نظر می رسد».

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد ابراز اطمینان کرد که نمایندگان جامعه بین‌المللی  از موقعیت در لیبیا و از بحرانی که پس از ضربات هوایی غرب و سرنگونی معمر قذافی در آن بوقوع پیوسته، درس عبرت گرفتند.

دیپلمات روس گفت: «از این به بعد، آن‌ها متوجه شدند که اصلاً ضروری نیست که پس از تعویض یک رژیم، دموکراسی برقرار شود که با ایده‌آل‌های جفرسون مطابقت داشته باشد. باید واقعیات این یا آن منطقه، تاریخ و ترکیب نژادی و مذهبی آن را در نظر گرفت و احتیاطانه رفتار کرد تا توازن ی که در طول قرن‌ها و شاید هزار ها تشکیل شده تخریب نشود. من فکر می‌کنم که آن‌ها درس عبرت می‌گیرند، ولی معلوم نیست که آیا نسل بعدی سیاستمداران این درس‌ها را خواهند گرفت؟ این همه را زمان نشان خواهد داد».

از چورکین سؤال شد که آیا مفید نیست اگر سطح رویارویی در مناسبات روسیه و آمریکا شکل خوبی داشته باشند؟  چورکین جواب داد که او مناسبات کنونی میان آمریکا و روسیه را رویارویی نمی داند.

وی افزود: «بله، مناسبات ما آسان نیست و نظر های ما به این یا آن بحران  فرق می‌کنند و گاه به گاه اختلاف نظر های جدی بروز می‌کنند، مثلاً در مورد موقعیت در سوریه و اوکراین. ما در مورد مسایل خیلی مهم مثلاً در مبارزه با تروریزم همکاری می کنیم. ناگفته نماند که یکی از موفقیت های سال گذشته — حصول توافق در باره برنامه هسته ای  ایران بود. یعنی اینکه عناصری از همکاری دو کشور وجود دارد. من معتقدم که رفع اختلاف نظر های موجود و برقراری مناسبات ثمربخش به نفع دو کشور ما و سراسر جهان خواهد بود. ما باید برای رسیدن به این مقاصد از سعی و کوشش دریغ نورزیم».

در عین حال نماینده ی روسیه در سازمان ملل متحد در مصاحبه با «راشا تودی» اعلام کرد که محتوای پیام اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا و پیشنهاد عربستان سعودی مبنی بر اعزام نیروی زمینی به خاک سوریه را نسنجیده خواند. چورکین بر آن است که چنین سیر حوادث بسیار خطرناک است زیرا همانطوریکه مقامات سوریه اعلام کردند آن‌ها ورود قطعات سعودی و ترکیه به خاک خود را تجاوز دانسته و به دنبال آن اختلاف بشدت توسعه خواهد یافت.

دیپلمات روس در پایان گفت: «هیچ شکی نیست که بازیگران متنفذ در منطقه، مثلاً عربستان سعودی و ترکیه از «بچه های بد» در سوریه جانبداری می کنند و مقاصد خود را جهت دسترسی به تعویض رژیم دمشق کتمان نمی کنند. در عین حال در اثر فشار آمریکا، روسیه و دیگر کشور ها آن‌ها ناچار به وین آمدند و به گروه بین‌المللی حمایت از سوریه پیوستند و از قطعنامه 2254 جانبداری کردند. البته ما امیدواریم که آن‌ها به اعمالی دست نزنند که بر اثر آن‌ها حل سیاسی اختلاف در سوریه میسر نخواهد گردید».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала