کارمند سابقه دار سی ای ای: اشتباه امریکایان این است که آنها تاریخ روسیه را نمی دانند

© Sputnik / Artem Jitenevسو - 35
سو - 35 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بسیاری از امریکایان فکر می کنند که روسیه سیاست خارجی خود را با توجه به جاه طلبی های خود و تمایل اش برای توسعه و گسترش نفوذ در جهان عملی می کند.

رِی ماکگورن، کارمند متقاعد سازمان سیا به این باور است که حتی عده ای از آنها گمان می کنند که طی سالیان متمادی برخی از تصمیمات مسکو در واقع "عکس العمل طبیعی نسبت به اقدامات رئیس جمهور ترومن و اخلاف او می باشد". وی معتقد است که برای درک سیاست کشور مهم است که تاریخ آنرا بدانیم. کارمند سابق سازمان اطلاعات امریکا به پاتریک سمیت خبرنگار روزنامه salon در دسمبر سال 2015 در این باره اعلام داشته بود و سمیت بعداً در مقاله منتشره در روزنامه نظر ماکگورن را در خصوص بسیاری از مسایل مهم و مبرم بین المللی ارایه نموده بود.
حال توجه شما را به بخش سوم و اخری تحلیل جلب میداریم.
ولادیمیر پوتین و مساله سوریه
ریی ماکگورن کار و فعالیت ولادیمیر پوتین را در مقام ریاست جمهوری فدراسیون روسیه عالی ارزیابی میکند. او خوش است که رئیس دولت روسیه «خونسردی خود را در وضع موجود حفظ میکند». کارمند سابقه دار سیا مطمئین است که "او ماهیت توازان قوای روسیه را میداند و از همینرو با احتیاط زیاد عمل میکند. فعالیت پوتین همچنان در سوریه کاملاً سنجیده می باشد".
ماکگورن معتقد است:" به سوریه هزارن اسلامگرا بصورت پی هم میروند که ترکیه از سرحد خود به آنها اجازه عبور میدهد و عربستان سعودی، قطر و خدا میداند که چه کسانی دیگر آنها را توسط سلاح تامین میکنند. برای روسیه این — تهدید مستقیم امنیتی می باشد".
روسیه در عین حال نسبت به هر کسی دیگر به حل صلح آمیز مساله علاقمندی دارد، به خاطری که فقط مسکو جهان را، با بازداری امریکا از رویارویی علنی با سوریه بعد از بوجودآمدن اطلاعات راجع به استعمال سلاح کیمیاوی در اطراف دمشق در سال 2013، نجات داد.
ماکگورن اعلام داشت:"روسیه به اوباما زمان کمک کرد، وقتیکه او جهت درگیرشدن در جنگ آشکار با سوریه در اواخر اگست و اوایل ماه سپتمبر سال 2013 آماده بود. چند چیز در آن وقت وجود داشتند که جهان را از جنگ در آن زمان نجات داد، ولی نقش روسیه استثنایی بود".
اما امریکا این بار به جای سپاسگذاری با تعقیب مشی عنعنوی خود عمل کرد. وضع مربوط به طیاره سقوط داده شده سو — 24 که برای انجام وظایف مبارزه با داعش در سوریه پرواز نموده بود، نیز بدون دخالت امریکا بوجود نه آمده است.
سابقه دار سیا معلومات داد:" ترکان در این صورت دقیقاً میدانستند که طیاره روسیه در کجا قرار دارد و چگونه میتوان آن را هدف قرار داد و این معلومات را آنها (به احتمال زیاد، در پهلوی کسی دیگر) از امریکا دریافت کرده اند. و پوتین به این همه نگاه میکند و میداند که این عمل حد اقل با (رجب طیب ایردوغان رئیس جمهور ترکیه — RT) مورد توافق قرار داده شده بود. و من بجای پوتین معتقد می بودم که با ویکتوریا نولاند — هم مورد توافق قرار داده شده بود ".
او معتقد است که نولاند در مسایل سیاست خارجی نقش به مراتب بزرگتر، نسبت به آنچه فکر میشود، بازی میکند.
کارمند اسبق سیا در اخیر گفت:"من طرفداری عملکرد پشت پرده نمی باشم، ولی به من معلوم است که او در کییف مصروف چه کار بود. چه چیز مانع آن میشد که به ترکان اشاره کند و بگوید:" ولی، بیازمائید؟" طوریکه من تصور میکنم، گمان نمی رود که شخص اوباما بصورت مستقیم به ایردوغان اجازه این کار را داده باشد، اما ویکتوریا نولاند کاملاً میتوانست این کار را انجام دهد. من این کار را مستثنی نمی سازم".

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала