ماده رادیواکتیف ایریدیوم - 192 دزدی شده از کمپنی امریکایی میتواند به دست داعش افتاده باشد

© AP Photo / Ted S. Warrenماده رادیواکتیف ایریدیوم - 192 دزدی شده از کمپنی امریکایی میتواند به دست داعش افتاده باشد
ماده رادیواکتیف ایریدیوم - 192 دزدی شده از کمپنی امریکایی میتواند به دست داعش افتاده باشد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
احتمال افتادن ماده رادیواکتیف ایریدیوم - 192 دزدی شده به دست داعش

مقامات عراقی ماده فوق العاده خطرناک رادیواکتیف را جستجو میکنند. طبق معلومات منتشره، این ماده از کدام در ماه نوامبر سال 2015 مفقود گردیده است.
صحبت بر سر ایریدیوم — 192 مطرح بحث می باشد، که از کمپنی خدماتی نفتی امریکایی Weatherford دزدی شده است. این ایزوتوپ برای ساختن «بمب کثیف» که در آن بجای مواد منفجره ماده رادیواکتیف استفاده میشود، بکار برده شده میتواند.
شخص که با ماده ایریدیوم — 192 در تماس قرار گیرد، میتواند در ظرف چند روز و حتی چند ساعت بمیرد. تلویزیون RT این مساله را با کریس هانتیر متخصص تخنیک انفجاری انگلیسی مورد بحث قرار داده است. به عقیده او، ماده دزدی شده همین اکنون در دست افراد مسلح گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) قرار دارد.
افسر نیروهای زمینی انگلستان اظهار داشت:" این واقعیت باعث نگرانی بیشتر میگردد که منبع رادیواکتیف، در ماهیت امر، بصورت لازم نگهداری نمی شد. راجع به دزدی شدن در حدود 10 گرام ایوتوپ خبر داده شده است. این مقدار، واضحاً، در صورت که صحبت بر سر ساختن «بمب کثیف» مطرح بحث باشد، بسیار ناچیز است. ولی باید به خاطر داشت که ساحت وسیع با شبکه انکشاف یافته تحت کنترول داعش قرار گرفته اند".
به گفته او، این بندها، ستشن های برق، تاسیسات صنایع نفتی و همچنان موسسات طبی می باشند که در آنها میتواند منبه تشعشعات قوی رادیواکتیف، بطور مثال، ایزوتوپ سیزیوم و عناصر دیگر کیمیاوی، میتوان یافت.
هانتیر اعلام داشت:"به این ترتیب، افراد مسلح گروه «دولت اسلامی»، احتمالاً، همین اکنون مواد رادیواکتیف برای ساختن «بمب کثیف» دریافت کرده اند".
میخواهیم یاداوری نمائیم که مقامات عراق جستجوی کانتینر حاوی ماده رادیواکتیف اعلام داشته اند. 10 گرام ایریدیوم — 192 از کدام کمپنی خدماتی نفتی امریکایی Weatherford در ماه نوامبر سال 2015 مفقود گردیده است. ولی امریکا مسوولیت مفقودشدن این ماده را بر دوش کمپنی SGS ترکی گذاشته که مالک گدام می باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала