لیبیای امروز: دوگانگی قدرت، اقتصاد ویران شده و تهدید از جانب داعش

© AFP 2023 / Mahmoud Turkiaجنگجویان لیبیایی
جنگجویان لیبیایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پنج سال قبل، در اواسط فبروری سال 2011، در لیبیا «روز خشم» اعلام گردید. در آن وقت سراسر کشور را اعتراضات فرا گرفته بود. این روز آغاز رسمی انقلاب لیبیا محسوب میشود. رهبر دولت سرنگون و به قتل رسانده شد. در نتیجه جنگ طولانی داخلی آغاز شد و کشور در بی نظمی و آشوب غرق گردید.

طبق برخی ارزیابی ها، تنها در سال اول جنگ داخلی در لیبیا تقریباً 30 هزار نفر کشته شده اند.
برخوردهای مسلحانه و بمباردمان های ناتو چهره لیبیا را تغییر داد. ولی جنگ نه تنها تعمیرات را ویران کرد…
در اقتصاد کشور بحران آغاز شد و استخراج نفت به اندازه بیش از شش مرتبه کاهش یافته و محصول ناخالص ملی به اندازه بیش از دو برابر کاهش یافته است.
لیبیا زمان یکی از ثروتمندترین کشورها در افریقا شمرده میشد، ولی حالا تقریباً یک سوم مردم آن پائینتر از سطح فقر به سر می برند. گروه های مختلف سیاسی عملاً کشور را پارچه پارچه ساخته اند.
حکومت به رسمیت شناخته شده به سطح بین المللی در تبروک قرار دارد و شهر طرابلس، پایتخت رسمی کشور را افراد مسلح گروه موسوم به «سپیده دم لیبیا» کنترول میکنند.
در شمال کشور گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) تحکیم گردیده که جهت توسعه اراضی تحت اشغال خود تلاش می ورزد و معادن عمده نفتی را در لیبیا اشغال کرده است. این بسیار نگران کننده است!
جنگجویان گروه «دولت اسلامی» تصاویر را منتشر ساخته که در آنها دیده میشود که آنها چگونه در خیابان های شهر سیرت — شهر آبایی معمر قدافی رهبر مقتول لیبیا گزمه میکنند. جهادیون بدینوسیله تفهیم میکنند که شهر تحت کنترول آنها قرار دارد. سیرت را همین اکنون پایتخت دوم گروه «دولت اسلامی» می نامند (پایتخت اول آن شهر الرقه در سوریه قرار دارد). شعار آنها این است که «سیرت» به هیچ وجه از الرقه کمتر نخواهد بود».
گروه تروریستی «دولت اسلامی» در سال گذشته جنایات زیادی وحشیانه انجام دادند. یکی از آخرین جنایات آن: موج اعمال تروریستی توسط موترهای ماینگذاری شده در شهر ال کوبه بود که در نتیجه آن ده ها نفر کشته شدند.
گروه تروریستی «دولت اسلامی» جهت تصرف ثروت های کشور و اشغال معادن نفتی و کارخانجات لیبیا تلاش می ورزد. تا ماه مارچ سال 2015 افراد مسلح 11 موسسه شبکه نفتی لیبیا را کنترول میکردند. تصویر از اقمار مصنوعی را مشاهده کنید. حملات جهادیون بر بنادر نفتی لیبیا باعث بروز آتش سوزی به چنان قوت گردیده که از فضا دیده میشود. خدمات مبارزه با حوادث با مشکل با آتش سوزی ها مبارزه میکنند.
داعش چند روز قبل اعلام داشت که طیاره جنگی لیبیا را سرنگون ساخته که بر مواضع افراد مسلح در بنغازی ضربات وارد می ساخت. این شهر به مرکز عملیات محاربوی مبدل گشته است. سایت، مربوط به داعش، ویدیوی را منتشر ساخته که به احتمال زیاد صحنه سقوط طیاره را نشان میدهد. نیروی هوایی لیبیا تائید کرده که یکی از طیارات آنها هنگام بمبارد مواضع اسلامگرایان سقوط داده شده است. گروه تروریستی «دولت اسلامی» به حالت دفاعی درآمده و آنها ساحات تحت کنترول خود را در خاک سوریه و عراق از دست میدهند. از همینرو لیبیا که بعد از مداخله ناتو در وضع نهایت بی ثبات قرار دارد، میتواند به صحنه فعالیت گروه تروریستی «دولت اسلامی» مبدل گردد. جنگ علیه گروه تروریستی «دولت اسلامی» از خاتمه فاصله زیاد دارد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала