رئیس اداره استخبارات ملی امریکا: انجنیری ژئین ها سلاح کشتار جمعی شمرده میشود

© AP Photo / J. Scott Applewhiteجیمس کلیپررئيس اطلاعات ملي امريكا
جیمس کلیپررئيس اطلاعات ملي امريكا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس اداره استخبارات ملی امریکا انجنیری ژئین ها را سلاح کشتار جمعی میداند

تخنالوژی های CRISPR تصحیح ژئین ها که جای میتود نفوذدادن جینوم را میگیرند و به کمک آن همه محصولات تغییریافته جینیتیکی تولید میشوند، نظر به امکانات خطر خود در صورت استفاده نادرست به سلاح کشتار جمعی شباهت دارند. در این باره جیمس کلیپیر رئیس اداراه استخبارات ملی امریکا در گزارش خود اعلام داشته است.
مجله علمی Nature خبر میدهد، با تفاوت از تخنالوژی های وسیعاً قابل اسستفاده نفوذدادن جینوم بیگانه در ارگانیزم موجود، تخنالوژی های CRISPR و Cas-9 به وسیله مواد خاص البومینی امکان تغییرات به سطح RNK در حجرات ارگانیزم فراهم می سازد. آنها امکان کشف زنجیره معین RNK در بدن انسان ، حذف و تعویض آن توسط زنجیره دیگر که توسط انجنیران جینیتیکی طراحی شده فراهم ساخته میتواند.
دانشمندان پیشبینی میکنند که به وسیله تخنالوژی CRISPR امکان جلوگیری از انتقال ارثی و گسترش امراض مخرب که به سطح جینوم منتقل میگردند، فراهم میگردد.
ولی اداره استخبارات ملی امریکا به این نظر است که این تخنالوژی ها میتوانند نه تنها برای اهداف طبی استفاده شوند.
در گزارش جیمس کلیپیر که در سایت رسمی اداره او dni.gov منتشر شده، گفته میشود:" با درنظرداشت گسترش وسیع و سرعت زیادی طرح این تخنالوژی های استفاده دوگانه، استفاده عمدی یا تصادفی غیراختصاصی آن میتواند به عواقب جدی برای اقتصاد و امنیت ملی امریکا منجر شود".
طبق گزارش، این نتیجه گیری بر اساس معلومات و بیشبینی های صورت گرفته که سی ای ای، اداره امنیت ملی و ادارات دیگر استخباراتی امریکا ارایه کرده اند. در گزارش گفته شده که اجزای بنیادی، ضروری برای بدست آوردن وسیله دارای قابلیت کار CRISPR را میتوان از طریق انتیرنیت به مبلغ مجموعی که از 60 دالر تجاوز نمی کند، بدست آورد.
جیمس کلیپیر در گزارش خود به این نتیجه رسیده که حد ناکافی بلند معیارهای اخلاقی و مسلکی بودن ارگان های نظارتی در خارج از کشورهای غربی میتواند به ظهور ارگانیزم های بالقوه خطرناک باکتریالوژیکی یا داروها منجر گردد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала