انقره راجع به نقض حقوق بشر در کریمیا بر کدام اساس صحبت میکند؟

© Flickr / Quinn Dombrowskiبیرق ترکیه
بیرق ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انقره به کمیسار عالی سازمان ملل متحد در باره حقوق بشر آماده نمودن گزارش راجع به اوضاع مربوط به حقوق بشر در کریمیا پیشنهاد میکند.

این مطلب را در روز دوشنبه لطفی ایلوان معاون صدراعظم ترکیه اعلام داشت.
ایلوان طی سخنرانی در اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد در ژینیو اعلام داشت:"ترکیه نسبت نقض حقوق بشر اقلیت تاتار کریمیا در جنوب — شرق اوکراین و جمهوری خودمختار کریمیا فوق العاده نگران است. و کمیساری عالی سازمان ملل متحد در باره حقوق بشر را به تهیه نمودن گزارش در باره اوضاع مربوط به حقوق بشر در کریمیا دعوت میکنیم".
رئیس انجمن سازمان تاتاران کریمیای ترکیه انور سیل در مصاحبه با خبرگزاری سپوتنیک بر اعلامیه معاون صدراعظم ترکیه راجع به نقض حقوق جمیعت تاتاران جزیره نمای کریمیا تبصره نمود.
انور سیل نامعین بودن سیاست انقره در باره کریمیای را که طی دو سال گذشته بعد از برگزاری همه پرسی راجع به پیوستن جزیره نما به روسیه همچنان بصورت دقیق در باره این مساله فورمولبندی نشده، خاطرنشان ساخت.
او گفت:"ولی ترکیه بعد از حادثه مربوط به طیاره سقوط داده شده روسیه در چارچوب سیاست خود در جهات سوریه و اوکراین بصورت فعالتر راجع به حمایت خود از اوکراین در باره مساله کریمیا اعلام داشت. بعد از سفر آغای صدراعظم به کییف در موضعگیری انقره در باره این مساله تغییرات هرچه بیشتر قابل ملاحظه بوجود آمد".
انور سیل، ضمن پاسخ به سوال در باره اینکه آیا حقوق اقلیت ها در منطقه نقض میشوند یا خیر، خاطرنشان ساخت که در کریمیا قبل از اتخاذ فیصله راجع به پیوستن به روسیه، سلسله کامل مشکلات داخلی وجود داشت. به عقیده موصوف، بسیاری از این مشکلات که بعد از پیوستن با روسیه در خط مقدم قرار گرفتند، نه تنها در زمان موجودیت کریمیا در ترکیب اوکراین، اما در «رژیم خوابیده» موجود بودند، آنها بصورت علنی تبارز نمی کردند، چون برای این دوران بصورت کل فعالیت تمام عیار سیستم حقوقی و قوانین مشخص نبود. انور سیل خاطرنشان می سازد که به همین علت این گفته برحق نیست که نقض حقوق مردم بعد از قرارگرفتن کریمیا تحت اداره روسیه آغاز گردید. به گفته او، در روشنی معلومات که انجمن در اختیار دارد، در حال حاضر حقایق آشکار نقض حقوق اقلیت ها در جزیره نما تثبیت نشده است.
انور سیل خاطرنشان ساخت که موضعگیری تشدیدشده ترکیه به ارتباط کریمیا به بحران در مناسبات روسیه — ترکیه مربوط می باشد:
"در جزیره نما یک سلسله بازداشت ها که به مظنون بودن برخی اشخاص به دخالت در گروه های افراطی اسلامگرا مربوط می باشند، صورت گرفته اند. این فعالیت ارگان های امنیتی در باره تثبیت و جلوگیری از تهدیدهای تروریستی را نباید به مثابه نقض حقوق بشر تعبیر نمود".
انور سیل اظهار داشت، قبل از حادثه مربوط به سقوط طیاره روسیه، هنگام آمادگی برای گشایش مسجد جامع در مسکو، رهبری ترکیه موضعگیری متوازن و سازنده راجع به کریمیا اتخاذ نموده بود. با تاسف، بعد از این حادثه المناک مساله کریمیا را انقره به مثابه وسیله برای واردنمودن فشار معین در منازعه ترکیه و روسیه بررسی میکند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала