سفر یک زن تاجک به سوی مرگ

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisزن مسلمان
زن مسلمان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همسر قوماندان سابق نیروهای ضربتی ارتش تاجکستان راهی خاور میانه شد.

به گفته مقامات تاجکستان، ممکن این زن به سازمان تروریستی داعش پیوسته باشد. حلیم فسخوالدینوف خبرنگار اسپوتنیک در تاجکستان به تفسیر این خبر می پردازد. وی می گوید:

حمیرا میروا مدت زیادی در و در بخش روابط عمومی وزارت دفاع تاجکستان کار می کرد و حتی به رتبه تورن رسیده بود. چند سال پیش منشی مطبوعاتی اداره گمرک تاجکستان شد. ناگهان خبر عزیمت اوبه همراه کودکانش به سوریه همه را متاثر ساخت. خانواده حمیرا از پولس تاجکستان خواهش کردند که او را به زادگاه اش برگرداند، اگرچه برای همه مجرم بودن او کاملا روشن است. کارشناسان می گویند که برای همه روشن است که پیوستن حمیرا با داعش یا به مرگ او می انجامد یا به بردگی جنسی برای شبه نظامیان. ماجرای بسیاری از زنان تاجک که به سوریه رفتند، گواهی از این واقعیت میکند. جمشید محمدجانوف کارشناس مسایل امنیت از گروه «توسعه اوراسیایی» می گوید: «سرنوشت این زن روشن است. ظاهرا او برای کشته شدن رفته یا به سرنوشت سایر زنانی دچار می شود که به دام تروریست های داعش افتاده اند. به احتمال قوی، حمیرا را به بردگی جنسی می برند. جای تعجب است که تمام رسانه ها درباره پایان حضور داعش می نویسند و هنوز هم برخی افراد به سوریه می روند تا به صفوف داعش بپیوندند. چه انگیزه ای وجود دارد؟ شاید تعصبات یا هرچیز دیگر. برای این زنان راه بازگشتی نیست، زیرا در صورت بازگشت به کشورشان تاجکستان نیز مجازات خواهند شد».

حمیرا میروا همسر قوماندان سابق نیروهای ضربتی گلمراد حلیموف است که شش ماه پیش محل خدمت خود را ترک کرده و از کشور خارج شد. با گذشت مدتی از این حادثه، خبر رسید که او به صف داعش پیوسته است. بعید نیست که حمیرا میروا نیز به همسرش پیوسته باشد. پیشتر اخباری راجع به زخمی شدن همسر او به دست رسیده بود و اینکه یکصد دالر حق بازنشستگی از تروریست ها می گیرد. به گفته رسانه های تاجکستان حمیرا میروا و همسرش گل محمد ده سال پیش ازدواج کرده اند. آنها چهار فرزند دارند، دو پسر و دو دختر. تسارنوالی عمومی تاجکستان از پولیس اینترپل خواستهاست که او را دستگیر کنند. قابل ذکر است که گلمراد حلیموف دوره آموزشی را در ایالات متحده امریکا گذرانده و نمایندگان امریکایی پس از پیوستن او به شبه نظامیان داعش ابراز تاسف کرده و گفتند که یک افسر عالیرتبه باید با تروریزم مبارزه کند نه اینکه تروریست شود. به گفته وزارت دفاع تاجکستان، امروز بش از ده ها زن تاجیک در خاورمیانه هستند. اواخر هفته گذشته محکمه عالی تاجکستان یک زن 34 ساله ساکن دوشنبه را به خاطر خدمت به جهادگران در سوریه به 13 سال حبس با کار شاقه محکوم کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала