سنگ مانع روند پرداخت اس -300

© Sputnik / Pavel Lisitsyn /  مراجعه به بانک تصاویر اس-300
اس-300 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسکو اطلاعات رسانه های کویتی در خصوص توقف قرارداد مربوط به ارسال دستگاه دافع هوا راکتی اس-300 ام پی او -2 از روسیه به ایران را رد کرد.

بر اساس اطلاعات روزنامه ی " کامرسانت" روسی، در هر حال امکان مشکلات اجرای آن وجود دارد. و آن ناشی از مشکلات میکانیزم پرداخت آن میباشد که مذاکره کنندگان ایرانی پیشنهاد برای پرداخت معاهده ی به قیمت بیشتر از یک میلیارد دالر را نموده اند. 

روزنامه ی کویتی الجریده در تاریخ ششم ماه مارچ در خصوص توقف قرارداد روسیه و ایران برای ارسال دستگاه دافع هوا  راکتی اس —300 پی ام او-2 ، نوشته است. با استناد به منابع خود، این روزنامه اطلاع داد: رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین از اسرائیل اسناد و مدارکی را مبنی بر ارسال مجموعه های دفاع ضد هوایی " پانتسیر —اس 1" و راکت های ضد کشتی نوع " یاخونت" به حزب الله لبنان دریافت کرده است که پس از آن اجرای معاهده را متوقف نمود. 
نماینده ی رسمی صادرکننده ویژه ی تسلیحات روسی " روس برونو اکسپورت" دیروز از ابراز نظر راجع به این موضوع خودداری نمود ، دیمیتری پسکوف ، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه نیز عکس العمل مشابهی داشت. در عین حال به گفته برخی از منابع " اسپوتنیک" در زمینه ی همکاری تخنیکی — نظامی ، اطلاعات منتشر شده در مسکو " تعجب و شگفتی قابل توجهی " را برانگیخت، از آنجا که قرارداد اجرا شده و سخنی در خصوص لغو آن در میان نیست. شایعات در خصوص اینکه ایران صاحب ده ها دستگاه دافع هوا  دفاع ضد هوایی " پانتسیر-اس 1" شده است و گمان میرفت که آنها را از سوریه دریافت کرده در سال 2012 آشکار شد، اما در سطح رسمی چندین بار آنرا رد کردند. 
ضمنا تحلیل گران " کامرسانت" از وجود دشواری های مالی معاهده های آخر ایران که در نوامبر سال 2015 منعقد شده است خبر می دهند. بر اساس شرایط قرارداد ، پرداخت دو مجموعه نظامی (چهار بخش اس —300 پی ام او-2) باید به طور مرحله ای انجام شود یعنی برنامه ریزی شده است که تقریبا 1 میلیارد دالر در چهار یا پنج پرداخت ارسال شود. با این سناریو ، بر اساس اطلاعات تاس ، نظامیان ایرانی می توانند اولین دو بخش را تا پایان ماه فبروی و دو قسمت دیگر را تا پایان سپتامبر دریافت کنند. اما به گفته گزارش گران بخش تحلیلی کامرسانت وزارت دفاع ایران می خواست " درصد ایمنی " آنرا بیشتر کند و مراحل پرداخت را بخش بخش کرد و بدیهی است که مدت زمان اتمام آنرا به تاخیر انداخت. منبع خبرگزاری مذکور می گوید: " پس از داستان لغو قرارداد اول در سال 2007 آنها می خواهند میزان پیش پرداخت را کم کنند تا در صورت تکرار داستان پولهایشان نزد مجریان نماند. موضع بسیار عجیبی است ضمن آنکه اینبار تمامی پیش پرداخت ها به سفارش دهنده بلافاصله برگردانده شد. اکنون مقاصد ما برای اجرای معاهده تا پایان نباید دچار شک و تردید شود ، این تصمیم سیاسی سطح بالاست. وی تاکید می کند که مسائل مالی در زمان دیدار اخیر وزیر دفاع ایران حسین دهقان حل و فصل شد، اما مذاکره کنندگان روسی اصراردارند که پرداخت باید مطابق با معیار های که در قرارداد آمده است انجام شود. " 
به گفته ی کارشناس مرکز تحقیقات استراتژی و تکنالوژی کنستانتین ماکینکو ، ایران در مسئله همکاری تخنیکی — نظامی کشوری است که ممکن است با اعمالش معامله را پس از رسیدن به توافق با شکست مواجه کند: آنها ساختار بیروکراسی پیچیده ای دارند و وزارت دفاع ایران برای رسیدن به توافق در تصمیمات مسیر دشواری را طی می کند. علاوه بر این در مسکو همکاری با تهران اهمیت فوق العاده ای دارد: اکنون طرفین مذاکرات در خصوص مجموعه قراردادهای تسلیحاتی به مبلغ 8 میلیارد دالر انجام میدهد اما مشکل اصلی درخواست نظامیان ایرانی برای دریافت وام برای خرید آنهاست. در زمینه های غیر نظامی پیشرفت بدیهی تر است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала